Nekrolog over Sven Haahr

4. januar 2012
Tidligere formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg er død, 79 år gammel.

Sven var landmandssøn fra Nørre Nebel. Han blev student fra Esbjerg Statsskole og læste derefter medicin på Aarhus Universitet. Som nyudklækket læge arbejdede han på Vejle Sygehus og i Sverige, hvor han traf sin kommende kone, Inger. De blev gift i 1959.

Sven Haahr blev ansat på Aarhus Universitet, hvor han i 1973 forsvarede sin doktordisputats om interserons indvirkning på centralnervesystemet.

Hans forskning i sclerose førte ham til USA, hvor han en periode arbejdede og forskede på Stanford University, inden han vendte tilbage til Aarhus Universitet, hvor han fortsatte scleroseforskningen for at finde en eventuel sammenhæng mellem Epstein-Barr virus og sclerose. På et tidspunkt erkendte han, at han selv havde symptomer på sygdommen, hvilket ikke gjorde interessen mindre.

Sven var en af de ledende kræfter i Scleroseforeningens forskningsudvalg og i mange år udvalgets formand. Han var en ildsjæl og forsøgte at holde sin egen sygdom så meget på afstand som muligt, blandt andet ved at motionere, selv om det var hårdt.

Han efterlader 2 sønner Peter og Jens og fire børnebørn.

Æret være hans minde.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.