Støt os i kampen

DKK
Støt os
Næsten 200 millioner kroner til scleroseforskning i USA

Den amerikanske scleroseforening har uddelt sin halvårlige forskningsbevilling som denne gang er på 28 millioner dollars fordelt på 84 nye projekter

Projekterne omhandler blandt andet forskning i tarmbakterier, gendannelsen af ødelagt myelin, kognitiv rehabilitering og psykologiske aspekter ved sygdommen. Alle projekter er beskrevet på engelsk her på den amerikanske scleroseforenings hjemmeside

Næsten 368 millioner kroner i år

Den amerikanske scleroseforening uddeler som regel to store forskningsportioner om året og denne på 28 millioner dollars eller næsten 198 millioner kroner er den første i 2015. For hele året har foreningen afsat 52 millioner dollars, altså næsten 368 millioner kroner til at støtte 380 både nye og igangværende forskningsprojekter.

Internationale bedømmere

For at finde sikre, at foreningen støtter de bedste og mest lovende forskningsprojekter, har de 130 af de bedste scleroseforskere i verden til at vurdere de flere end hundrede ansøgninger, som foreningen får hvert år.