Støt os i kampen

Støt os
Når Julian spiller fodbold, står Henrik på sidelinjen
d. 21 oktober 2011

I onsdags var ”Børns voksenvenner” i DR’s aftenshowet. Drengene i indslaget har en far med sclerose - for "Bøns voksenvenner" er også et tilbud til familier med sclerose

Marcus og Julian har i knap tre måneder haft Henrik som voksenven. Henrik er frivillig, og da drengenes far har sclerose, er det Henrik der står på sidelinjen, når Julian spiller fodbold.
Julian og Marcus er blevet matchet med Henrik gennem foreningen Børns Voksenvenner København, der netop har igangsat dette nye projekt. Efter flere henvendelser fra familierne selv, tilbyder Børns Voksenvenner nu børn med forældre og/eller søskende med handicap en frivillig voksen.

I onsdags var Julian og Marcus i aftenshowet.

Far har sclerose

Vi møder drengene i deres hyggelige hjem på Blegdamsvej på Østerbro i København. De er lige kommet hjem fra skole og har netop faret rundt og leget gemmeleg. Julian, den yngste på 10 år, hilser pænt og forsvinder så hurtigt ind på sit værelse. Lige efter kommer den et år ældre Marcus og hilser. Han har et skævt smil på læben og et søgende blik. Også Marcus forsvinder hurtigt, nemlig ud i køkkenet til mor.

- Drengene skal lige løbe noget krudt af, undskylder moderen, Pia Roland Evensen, og det går op for mig, at det måske slet ikke er så nemt for drengene at skulle fortælle mig om deres voksenven.

En rigtig ven

Julian og Marcus har fået en voksenven fordi – som Marcus selv forklarer det – vores far har sclerose, og han kan ikke så meget som en normal far. Og Julian fortsætter:
- Når man får en voksenven, så får man ligesom en fornemmelse af, hvordan det er at have en rask far. Altså, nu ved vi, hvordan det er at lave de ting, man normalt gør sammen med en far, og på den måde ved man også, hvordan de andre i klassen har det.
Da vi har taget plads i stuen, og der er forfriskende saftevand i glassene går snakken let derudaf. Hos Julian er der ingen slinger i valsen, når han skal fortælle om sit venskab med voksenvennen Henrik. Han svarer meget konkret på spørgsmålet om, hvad det betyder for ham at have fået en voksenven:
- En voksenven er en rigtig ven!, forklarer han, og venskabet var en realitet allerede fra tredje gang, de var sammen.

Glad indeni

På spørgsmålet, om det betyder noget, at Henrik er en mand, lyser Julian op i et stort smil, da han svarer ja. De kan tale med ham om andre ting, end de kan tale med deres mor om. Fodbold eksempelvis, men altså også andre ting.
Moderen Pia fortæller, at Julian og Marcus er blevet gladere, ja endda meget gladere, efter de har fået en voksenven. Især Julian, som var rigtig rigtig glad for voksenvennen Henrik fra første færd.

- Hvad var det Julian, du sagde til mig en dag: Mor, han har bare sådan et smil, jeg bliver rigtig glad indeni af, siger Pia Evensen.

Voksenven på sidelinjen

Marcus og Julian fortæller med glæde i øjnene , at Henrik har taget dem med i Parken og se fodbold.
- Det var en spændende kamp, for det var Brøndby og FCK, fortæller Marcus.
De har været på den Franske café og i Falkonergården. De har sågar været i Legoland med andre børn og frivillige sammen med Børns Voksenvenner.

Fakta om Børns voksenvenner

Børns Voksenvenner skaber rammerne for venskaber mellem børn af enlige forældre, der har et spinkelt familienetværk og ressourcestærke, frivillige voksne. Børns Voksenvenner har eksisteret i 20 år og er en professionelt ledet organisation. Formålet er at forebygge frem for at behandle.

Denne artikel er blevet til i samarbejde med Børns voksenvenner.
Børns Voksenvenner København kan i dag tilbyde børn, der har og/eller forældre med handicap en frivillig voksen. Det normalfungerende barn er i alderen 6-12 år og kan have samboende forældre.
Projektet er opstået på baggrund af forespørgelser fra familierne selv og er blevet muligt via støtte fra Socialministeriet, TrygFonden og Otto Bruuns Fond. Læs mere om Børns Voksenvenner København på https://voksenven.dk/koebenhavn. For yderligere spørgsmål eller henvendelse skriv til kbh@voksenven.dk eller ring på 33151948.