Støt os i kampen

Støt os
Motion for temperaturfølsomme patienter
d. 30 marts 2010

Motion er sundt. Også for sclerosepatienter, der ellers afholder sig fra den slags på grund af temperaturfølsomhed. Nyt forskningsprojekt vil nu undersøge, om der er nogle typer motion, der er bedre for den enkelte end andre

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Omkring 40 procent af alle sclerosepatienter oplever symptomforværrelser, når de begynder at udføre fysisk aktivitet ud over det normale. Det udmønter sig i form af svimmelhed, synsforstyrrelser, forværring af spasticitet og almindelig utilpashed.

Symptomforværrelserne menes at have at gøre med temperaturfølsomhed, og derfor er der formentligt en gruppe sclerosepatienter, der afholder sig fra at dyrke motion af den grund.

”Det er ærgerligt, for vi ved, at motion forbedrer både konditionen og muskelstyrken hos scleroseramte, der ellers ofte oplever både forringet muskelstyrke og nedsat kondition. Motion kan være med til at forbedre funktionsniveauet hos patienter, så de bliver bedre til at gå og for eksempel gå på trapper,” siger ph.d. Ulrik Dalgas, der er ansat ved Institut for Idræt på Århus Universitet.

Han peger også på de generelle sundhedseffekter ved motion som forebyggelse af hjerte/kar-sygdomme og forebyggelse af depression, som scleroseramte udvikler hyppigere end gennemsnittet.

Ulrik Dalgas har tidligere i sin ph.d.-afhandling vist, at scleroseramte kan komme til at gå længere og hurtigere ved at motionere. Efter 12 ugers hård styrketræning kunne hans 38 projektdeltagere i gennemsnit gå 15 procent længere, 12 procent hurtigere – både lige ud og op ad trapper – og samtidig blev de 28 procent bedre til at rejse og sætte sig hurtigt fem gange i træk.

Jo tidligere jo bedre

Derfor er det ønskværdigt, hvis alle sclerosepatienter dyrker motion, også de, der i dag afholder sig fra det, fordi de føler, de umiddelbart får det værre.

”Vi vil nu undersøge, om der er nogle motionstyper, der kunne være bedre for temperaturfølsomme patienter at dyrke end andre,” siger Ulrik Dalgas om sit nye forsøg.

Han vil før og efter træning kvantificere nogle af de symptomer, der traditionelt forværres hos temperaturfølsomme patienter for at se, hvilken træningsform, der er bedst, ligesom han vil måle patienternes kropstemperatur under træningen for at fastslå, om det virkelig er temperaturen, der er skyld i symptomforværrelserne.

”Vi vil meget gerne gøre op med den holdning, vi ofte møder, om, at motion er skadende for sclerosepatienter. Motion er helt sikkert gavnende for langt de fleste, som har sclerose. Vi skal bare finde ud af, hvilken motionstype, der er mest gavnlig for den enkelte,” siger Ulrik Dalgas.

Han opfordrer generelt alle sclerosepatienter til at komme i gang med at dyrke motion så tidligt i deres sygdomsforløb som muligt.

”Jo tidligere man kommer i gang med at dyrke motion, jo længere tid kan man bevare sin funktionsdygtighed, og det er alfa og omega for patienterne,” siger Ulrik Dalgas.

Motionsforsøget for temperaturfølsomme patienter går i gang i starten af maj med omkring 20 patienter, og de sidste test ventes at være udført i oktober måned. Resultaterne offentliggøres omkring årsskiftet.