Støt os i kampen

Støt os
Mit hjem - din arbejdsplads
d. 1 september 2010

Pindstrup Centret på Djursland afholdt i sidste uge Bruger- og hjælperkursus. En af dagene gik med at opføre små skuespil, der illustrerer de dilemmaer, der kan opstå i et bruger/hjælper-forhold.

Af Kira Madsen

Bruger: ”Hvor er alle mine sildeskåle, de plejer at stå i det skab her.”
Hjælper: ”Du har ikke brug for så mange sildeskåle, det er noget pjat, så jeg har flyttet dem et andet sted hen.”
Bruger: ”Jamen, jeg holder meget af mine sildeskåle. Det er mit hjem, så det skal du ikke bestemme.”
Hjælper: ”Det kan godt være, men det er min arbejdsplads, og jeg vil ikke have, at de står der.”

Sådan lyder de sidste replikker i eftermiddagens første dilemmaspil. Situationen stammer fra det virkelige liv, hvor en bruger oplevede netop den situation med en hjælper, han havde ansat. Hvad gør man så?

Afhængighedsforhold

Skuespillet finder sted om torsdagen på Pindstrup Centret. Hele ugen er gået med at belyse nogle af de problemstillinger, der kan opstå, når man er i et tæt afhængighedsforhold bruger og hjælper imellem. Kurset er både for brugere og hjælpere, og mennesker med forskellige former for handicap er mødt op sammen med deres hjælpere for at blive klogere på, hvordan man får hverdagen til at fungere med så få gnidninger som muligt.

Karen Villadsen er udviklingskonsulent og kursusleder på Pindstrup Centret, hvor de hvert år afholder bruger- og hjælperkursus.

”Som bruger er selvstændigheden taget fra én. Omvendt føler hjælperne nogle gange, at de nærmest skal stå på hovedet og spille violin for at stille brugeren tilfreds. Det tager vi op her på kurset, hvor vi laver praktiske øvelser og deler fifs og tricks. Der er mulighed for at snakke sammen og se tingene fra andre vinkler. Nogle gange er det rart bare at snakke sammen på en anden måde end man plejer og få andre øjne på,” fortæller Karen Villadsen, der synes, det er pragtfuldt at opleve, hvordan deltagerne falder i snak på kryds og tværs år efter år.

Fælles minder

Flere kursusdeltagere er gengangere fra de sidste års kurser, og en af dem er Uffe Thorne, der har sclerose. Han er kommet til Pindstrup sammen med fire ud af sine seks hjælpere, og de er alle sammen glade for at være med.

”Vi får et bedre forhold ved at være her. Her er jeg sammen med mine hjælpere på nogle andre betingelser end til hverdag, og vi får fælles minder med hjem. Jeg er glad for de hjælpere, jeg har nu, men jeg kan godt genkende nogle af dilemmaerne fra tidligere hjælpere,” fortæller Uffe.

Uffes hjælper, Line Hougaard Brodersen, nyder for en gangs skyld at være sammen med kollegaer.

”Vi ser jo ikke hinanden til hverdag, så vi har ikke rigtig noget kollegafællesskab på samme måde som på andre arbejdspladser. Det er rigtig fedt at komme her og snakke med andre hjælpere,” siger hun.

Hvem har ret?

Tilbage til dagens første dilemma. Hvad gør man, når brugeren på den ene side har ret til at indrette sit eget hjem, som han eller hun vil have det, når det samtidig er hjælperens arbejdsplads? Der bliver diskuteret livligt blandt publikum, og konklusionen bliver, at både hjælpere og brugere må være villige til at indgå kompromiser og udvise gensidig respekt for at få hverdagen til at fungere. Som en af brugerne siger;

”Hvis man altid skal holde på sin ret, kan det blive slemt nok.”