Støt os i kampen

Støt os
Minister-løfte om hjælpemidler
d. 27 juni 2012

Karen Hækkerup indskærper regel om individuel vurdering, når kommunen ønsker at skifte en borgers hjælpemiddel

Kommunerne får snart brev fra social- og integrationsminister Karen Hækkerup. Her vil hun indskærpe lovens regler om en individuel vurdering, når en borger skal skifte hjælpemiddel. Ministeren kom med dette tilsagn ved et åbent samråd i Folketingets socialudvalg tirsdag.
Udvalget havde bedt social- og integrationsministeren om at redegøre for, hvilke initiativer hun vil tage for at sikre, at kommunerne lever op til reglerne og altid foretager en konkret og individuel vurdering i forbindelse med udskiftning af hjælpemidler efter servicelovens § 112.

Laver indkøbsaftaler

Det skete på foranledning af Anne-Mette Winther Christiansen (V), som gennem breve fra kommuner til borgere dokumenterede, at en række kommuner ikke overholder loven. Hun oplyste at hun havde kendskab til 14 kommuner, som gennemførte en praksis med at skifte folks hjælpemidler i forbindelse med bl.a. nye indkøbsaftaler o.lign. Og der sker ikke en individuel vurdering, inden borgerne får nye hjælpemidler.

Kigger på vejledning

Karen Hækkerup sagde sit svar, at der i alle tilfælde skal ske en individuel vurdering ved skift af hjælpemidler, og hun vil nu skrive til kommunerne og understrege servicelovens bestemmelser om individuel vurdering. Ministeren vil også kigge på behovet for en tydeliggørelse og opstramning af vejledningen til serviceloven på dette område.