Minister i samråd om NemID

13. oktober 2010
I går var videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) kaldt i samråd for at svare på kritikken om, at NemID udelukker ældre og mennesker med handicap.

Af Kira Madsen

Organisationer for ældre og mennesker med handicap, herunder Ældre Sagen og Danske Handicaporganisationer (DH), har kritiseret NemID for at udelukke deres medlemmer.

Den digitale løsning, som skal gøre det nemt og sikkert for borgerne at få adgang til blandt andet det offentlige og banker via internettet, er ifølge kritikken for kompliceret og besværligt at bruge, og derfor risikerer ældre og mennesker med handicap at blive sat uden for samfundet.

Ny løsninger på vej
Derfor blev videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen i går afkrævet svar på, om regeringen vil afsætte penge til at gennemføre initiativer for de it-svage borgere, herunder borgere med funktionsnedsættelse. Det skete i et åbent samråd efter ønske fra Hanne Agersnap fra SF.

Videnskabsministeren oplyste på samrådet, at IT- og Telestyrelsen har været i dialog med DH.

”Danske Handicaporganisationer var meget positive over for en af de fremtidige planlagte løsninger, der baseres på en elektronisk enhed, som indsættes i computeren. Løsningen vil blandt andet hjælpe de bevægelseshandicappede, der har svært ved at taste tal og bogstaver, når de skal logge på offentlige hjemmesider,” sagde ministeren og oplyste, at IT- og Telestyrelsen arbejder på at fremrykke lanceringen af den løsning.

Ministeren oplyste desuden, at løsningen med NemID evalueres løbende for at være så imødekommende som muligt over for alle grupper i befolkningen.
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.