Mindre stamcellestudie viser gode resultater

5. marts 2012
Et mindre stamcellestudie med brug af de såkaldte mesenkymale stamceller mod sclerose, peger på, at metoden både er sikker og har en god effekt

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Det virker sikkert og effektfuldt, at give mesenkymale stamceller til mennesker med sclerose.
Det viser et nyt mindre studie fra universitetet i Cambridge, og dermed sættes der endnu mere lidt til det store internationale studie med mesenkymale stamceller mod sclerose, som snart går i gang, Forsøget, som Scleroseforeningen har givet godt 3 millioner kroner til, inkluderer 160 patienter fra 15 sclerosecentre i flere forskellige lande, herunder 25 patienter på Rigshospitalet.

Patientens egne celler
Mesenkymale stamceller er voksne stamceller, som kan tages ud af patienters egen knoglemarv, mangfoldiggøres i et laboratorium og derefter igen sprøjtes ind i patienterne. Hos sclerosepatienter virker de til at kunne stoppe immunforsvarets hærgen, og forsøget fra Cambridge underbygger denne teori.

Sekundære progressive patienter
I studiet undersøgte man ti personer, som havde myelinskade på synsnerven. Deltagerne var både mænd og kvinder i alderen 40-53, som i gennemsnit havde haft sclerose i 14,4 år. Alle led af sekundær progressiv sclerose. Patienterne fik sprøjtet en portion af deres egne mesenkymale stamceller ind i kroppen baseret på deres kropsvægt og blev undersøgt 12 måneder inden de fik stamcellerne og seks måneder efter.

Mindsket sygdomsudvikling
Forskerne observerede ingen alvorlige bivirkninger ved stamcellebehandlingen, men flere aspekter ved patienternes syn blev forbedret efter behandlingen, og patienternes sygdomsudvikling mindskedes.

Interessante konklusioner
Studiet er et lille studie og der var ingen placebokontrol, men lægerne Mark Freedman og Antonio Uccelli, der står bag det store internationale stamcellestudie med afprøvning af mesenkymale stamceller på sclerosepatienter skriver i en kommentar til det lille studie, at selvom der ikke er tale om sikre konklusioner, er det meget interessant, at der er tegn på at stamcellerne ligefrem kan reparere skader hos mennesker med sekundær progressiv sclerose.

Læs mere om stamcelleprojektet og Scleroseforeningens ekstrabevilling

Hør Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind, fortælle om, hvorfor foreningen har valgt at støtte forskningen i stamceller

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.