Millioner til at hindre synstab hos sclerosepatienter

17. oktober 2012
Veluxfonden har valgt at støtte et forskningsprojekt i Aarhus, som skal forebygge, at sclerosepatienter mister synet som følge af synsnervebetændelse

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Det er overlæge Thor Petersen fra scleroseklinikken på Aarhus Universitetshospital, der er ansvarlig for projektet, som skal gennemføres i samarbejde mellem de neurologiske afdelinger og øjenafdelinger i Region Midtjylland.

Særligt Antistof

Projektet, der er blevet muligt takket været en donation på 2,3 millioner kroner fra Veluxfonden, går ud på, at man så hurtigt som muligt skal kunne fange symptomerne på synsnervebetændelse hos folk. Internationale undersøgelser har vist, at et særligt antistof er årsag til synsnervebetændelse hos mange sclerosepatienter og patienter med andre neurologiske sygdomme.

Bedre analyse

Projektet går derfor ud på at udvikle en hurtigere og mere følsom analyse af antistoffet.
”Samtidig vil vi undersøge, om det har en positiv indvirkning på et muligt synstab at sætte ind så hurtigt som muligt,” forklarer Thor Petersen, om projektet, hvor omkring 150 patienter skal undersøges i løbet af de næste to-tre år.

Undgå synstab

Omkring 300 patienter i Danmark får årligt konstateret synsnervebetændelse og knap halvdelen af alle sclerosepatienter får sygdommen. Ud af dem, er der en risiko for at 20-30 procent får en vedvarende synspåvirkning. Nogle så meget, at synet helt forsvinder.
”Vi forventer, at kombinationen af den ny undersøgelsesmetode og hurtig behandling vil gøre det muligt at undgå, at patienterne mister synet,” siger Thor Petersen, der forventer, at kunne offentliggøre resultaterne fra projektet en gang i slutningen af 2015 eller starten af 2016.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.