Millioner til dansk scleroseforskning i 2012

10. januar 2012
I slutningen af 2011 blev der givet flere store beløb til dansk scleroseforskning. Også Scleroseforeningen har uddelt forskningsmidler for 2012

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Dansk scleroseforskning har fået tildelt nye midler. Umiddelbart før jul fik professor Henrik B. W. Larsson på Glostrup Hospital 800.000 kroner fra Hovedstadens Forskningsfond til Sundhedsforskning. Pengene skal gå til at udvikle nye metoder til præcist at måle graden af betændelse i hjernen ved hjælp af MR-scanning og til måling af betændelsesceller i blodet hos sclerosepatienter.

Studier af celler
Også professor Trevor Owens fra Syddansk Universitet har fået penge til forskning, der kan komme scleroseramte til gode. Han har modtaget 2.685.000 kroner fra Lundbeckfonden til en såkaldt ”cell sorter” som er et cellesorteringsanlæg, der gør det muligt, at isolere og studere cellepopulationer. Anlægget kan bruges til at studere de molekylære mekanismer og årsager bag blandt andet sclerose.

25 nye projekter
Scleroseforeningens forskningsudvalg har desuden fordelt 7,2 millioner kroner til 25 forskellige projekter i 2012. Projekterne omhandler blandt andet stamcelleforskning, forskning i D-vitamin, de genetiske forhold hos færøske patienter og undersøgelse af spasticitet.

Allerede bevilgede penge
Dertil kommer udbetalingen af 1,8 millioner kroner til forskning i progressiv sclerose og kvinder og sclerose. Der er tale om penge, der er blevet bevilget tidligere år. Desuden får projektet Nordisk Kortlægning 272.000 kroner og til driften af Scleroseregistret, som i høj grad også bidrager til forskningen, er der givet knap 1,6 million kroner.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.