Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Mennesker med handicaps vilkår skal kortlægges
d. 14 februar 2011

Der er gode nyheder for de, der ikke synes, at forskning inden for borgere med handicaps rettigheder og levevilkår lever op til de vinde, der ellers blæser i forbindelse med indførelsen af handicapkonventionen. Nu åbner der nemlig et nyt center på Syddansk Universitet, som skal træde på ud på hidtil uberørt jord og forske inden for bevægelse og inklusion i samfundet for personer med funktionsnedsættelse.

Af: Mathilde Louise Brejner

Centerleder, Ejgil Jespersen, lyder optimistisk, mens han fortæller, at det nye center, som får navnet Center for Handicap og Bevægelsesfremme, foreløbigt har fået finansieret de næste fire års forskning. Allerede nu siger Ejgil Jespersen:

”Centeret er tænkt som et blivende foretagende”.

Centeret skal ligge under Institut for Idræt og Biomekanik, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, som altså hører hjemme på Syddansk Universitet.
Centeret skal på sigt have indendørs og udendørs faciliteter, så der kan foregå klinisk forskning, hvor mennesker med funktionsnedsættelser kan deltage aktivt i forsøg med henblik på bevægelse og sundhedsfremme.

”Der er et behov for viden inden for inkluderende idræt og inden for inklusion af personer med funktionsnedsættelse i det omgivende samfund – det er nogle områder, der ikke tidligere har været forsket inden for.” Siger Ejgil Jespersen.

Men det vil man altså forsøge at ændre på nu.
Det er en bevilling fra Bevica Fonden på fem millioner, der danner grundlag for, at man nu kan forske inden for idræts direkte påvirkning på mennesker med handicaps livskvalitet. Administrerende direktør for Bevica Gruppen, Torben Svanberg, siger:

”Vi opsøgte selv Syddansk Universitet, fordi forskning omkring handicap bør opprioteres.”
Han forklarer, at flere af forskningsprojekterne passer hundrede procent ind i Bevica Fondens formålsparagraf, som blandt andet er at styrke tilgængeligheden for mennesker med handicap.

Forskningsprojekter skitses op
Den 26. januar åbnede dørene til det nye center med en reception. Torben Svanberg håber, at man med det nye center kan blive klogere på, om der er en direkte sammenhæng mellem fysisk aktivitet og livskvalitet blandt mennesker med handicap.

Der er allerede to forskellige forskningsprojekter på vej, som ser virkelighedens lys i perioden 2011-2012. Det ene skal sætte fokus på, om mennesker med handicaps livskvalitet øges, når de dyrker motion. I det andet projekt skal man forske i personlige og miljømæssige forhindringer for fysisk aktivitet blandt patienter, der modtager vederlagsfri fysioterapi. En patientgruppe, der tæller 50.000 mennesker.

Fra efteråret 2012 vil Center for Handicap og Bevægelsesfremme arbejde under en overskrift, der hedder `Det aktive liv.´Det betyder, at der skal forskes inden for områderne: Fitness og Træning, Leg og Innovation samt Terapi og Rehabilitering. Centeret er i øjeblikket i dialog med Odense Kommune om at starte et samarbejde, der skal danne et kommunalt forbillede for fysisk aktivitetsdeltagelse og sundhedsfremme på handicapområdet.

”Vi skal tage patienternes perspektiv og prøve at forstå deres livsverden og levevilkår.” Siger Ejgil Jespersen.

Han mener, at den forholdsvis nye handicapkonvention gør, at man skal tænke på integration i samfundet for mennesker med handicap på en ny måde. Han håber samtidig, at den nye forskning kan danne baggrund for, at der sker politiske og økonomiske ændringer på sigt.