Medlemmer frygter for deres fleksjob efter debat

8. juni 2011
Mange af Scleroseforeningens medlemmer frygter for deres fleksjob efter tv-og radioindslag om regeringens spareplaner for fleksjobordningen

Af Gitte Rudbeck

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg udtrykker forståelse for medlemmernes bekymring i et langt brev til Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind. Men endnu foreligger der ingen konkret aftale om ændrede regler, gør ledende socialrådgiver, Bente Röttig, opmærksom på.

Den 25. maj hørte mange medlemmer direktør Mette Bryde Lind forklare til radioavisen, hvorfor Scleroseforeningen ser regeringen og Dansk Folkepartis nye aftale om fleksjobordningen som en forringelse af den nuværende ordning. Af indslaget fremgik det blandt andet, at regeringen ønsker at spare 1,4 mia. kroner ved at gøre fleksjobordningen til et midlertidigt tilbud, der er begrænset til fem år ad gangen for folk under 40 år.

Forudsætter bred politisk tilslutning

Indslaget har forståeligt nok givet anledning til uro blandt de mange af foreningens medlemmer, der er i fleksjob.

"Men det er vigtigt at understrege, at der på nuværende tidspunkt endnu ingen konkret aftale er om ændringer af fleksjobordningen", præciserer ledende socialrådgiver Bente Röttig og fortsætter:
"og at en ændring af de eksisterende regler vil kræve et bredt flertal i Folketinget, der ligesom ved forliget om førtidsreformen i 2003 betyder, at fx Socialdemokratiet og SF også skal tilslutte sig."

Berører ikke allerede indgåede fleksjobaftaler

Bente Röttig understreger, at det vigtigt at gøre medlemmerne opmærksomme på, at en eventuel ændring af de nuværende fleksjobregler ikke vil berøre allerede indgåede fleksjobtaler.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.