Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Medicin hjælper mod sclerosens udvikling
d. 2 august 2012

En italiensk forskergruppe har sammenlignet sclerosepatienter, der har fået immunmodulerende medicin med sclerosepatienter, der ikke har. Studiet viser, at medicinen forsinker sygdommens udvikling.

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Det kan være meget hårdt, at gå og tage medicin hele tiden, så det er ikke mærkeligt, hvis du ind i mellem spørger dig selv, om det kan betale sig. Men det kan det, viser et studie fra en italiensk forskergruppe. Forskerne i gruppen har sammenlignet sclerosepatienter fra tre italienske scleroseklinikker i forhold til, hvornår i deres sygdom, de er begyndt med at tage immunmodulerende medicin, og hvornår de så overgik til at få sekundær progressiv sclerose.

Medicinen forsinker udviklingen

Forskerne analyserede data fra 1178 patienter, som startede ud med at have attakvis sclerose og som mindst havde haft sygdommen i ti år. Heraf var 59 procent behandlet med immunmodulerende medicin, men resten ikke var. Resultatet var, at risikoen for sekundær progressiv sclerose i tidsperioden var signifikant lavere hos dem, der havde taget medicin i forhold til dem, der ikke havde. Uanset hvordan deres prognose så ud til at begynde med.

Beskytter nerverne

Forskerne konkluderer derfor, at immunmodulerende medicin mindsker risikoen for udvikling af sclerosen hos både patienter der fra starten så ud til at være i høj risiko for hurtig udvikling, og hos dem, der var i lav risiko. De mener dermed, at medicinen spiller en positiv rolle både når det gælder at mindske betændelsestilstanden i sclerose og i forhold til ødelæggelsen af nerverne.

Klik her og se et sammendrag af studiet her