MANGE NYVALG VED DELEGERETMØDET

25. oktober 2012
Der venter stor udskiftning i Scleroseforeningens Hovedbestyrelse

Når de delegerede søndag den 18.november skal vælge medlemmer til Scleroseforeningens Hovedbestyrelse og udvalg, kommer der til at ske en stor udskiftning efter at næstformand Ulla Wæber sammen med udvalgsformændene Jette Bay, Hans Oliver Højgaard og Lars Køster Svendsen har meddelt, at de ikke genopstiller. Udvalgsformændene sidder alle i Hovedbestyrelsen.
Jette Bay stiller til gengæld op som næstformand, og det samme gør Jens Holst, der er med i den nuværende Hovedbestyrelse som regionsrepræsentant. Det ventes, at de delegerede følger Hovedbestyrelsens forslag om at Scleroseforeningen fremover skal have to næstformænd.

Mulighed for nyvalg

To næstformænd og direkte valg af udvalgsformænd er to væsentlige forslag til ændringer i vedtægterne, men også et andet forslag til vedtægtsændring optager sindene i lokalafdelingerne. Det er forslaget om, at der i vedtægterne gives Hovedbestyrelsen mulighed for at foranstalte nyvalg til bestyrelsen i en lokalafdeling. Det kan udelukkende ske, såfremt hele bestyrelsen eller medlemmer af den ikke vil arbejde i henhold til de formål og retningslinjer, der er nødvendige for at foreningen kan drives til gavn for mennesker med sclerose.

Kan ikke bare fyre folk

”Som alle andre foreninger skal Scleroseforeningen kunne agere, hvis en lokalafdeling direkte modarbejder foreningens fælles mål. Vedtægtsændringen betyder, at Hovedbestyrelsen i en sådan situation kan indkalde lokalafdelingens medlemmer og udskrive nyvalg til bestyrelsen. Men der er naturligvis ikke tale om, at Hovedbestyrelsen bare kan gå ud og fyre en bestyrelse eller bestyrelsesmedlemmer, man ikke bryder sig om,” siger Scleroseforeningens næstformand Ulla Wæber.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.