Møde hos socialministeren

6. december 2011
Delegation fra Scleroseforeningen fortalte Karen Hækkerup om de udfordringer, mennesker med sclerose møder

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) fik tirsdag formiddag en klar og grundig indføring i de store udfordringer, der er med kommunernes håndtering af handicappolitikken.
Det skete, da hun mødte næstformand Ulla Wæber, direktør Mette Bryde Lind og ledende socialrådgiver Bente Juul Röttig fra Scleroseforeningen.

”Ved selve mødet med ministeren fokuserede vi på to forhold, hvor vore medlemmer i den grad har behov for at få ændret en skæbnesvanger udvikling i kommunerne,” fortæller Mette Bryde Lind.

Børnene rammes

”Det er helt åbenbart, at mange børn af forældre med sclerose rammes urimelig hårdt. Selv om reglerne siger, at der skal tages højde for hele familiens situation, så bliver børnene overset, når kommunerne vurderer hjælp til mennesker med sclerose. Næsten alle får afslag på at få hjælp til forældrerollen.

Desuden anvender kommunerne kvalitetsstandarder som maksimum for kommunens hjælp til den enkelte, og dermed sætter de den individuelle, konkrete vurdering ud af kraft. Det er fuldstændig ulovligt, men alligevel er det blevet mere regel end undtagelse i kommunerne.

Ministeren forstod

Heldigvis viste Karen Hækkerup stor forståelse for de her spørgsmål, og jeg tror, der vil komme politiske initiativer for at forbedre det,” siger Scleroseforeningens direktør.
Delegationen fra Scleroseforeningen afleverede også en redegørelse med flere af de politiske forhold, som trænger sig på i relation til foreningens medlemmer.

Læs redegørelsen her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.