Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Mænd løb om kap i stiletter
d. 25 maj 2010

Det var et syn ud over det sædvanlige, da Scleroseforeningen i pinsen afholdt stilet-stafet – for mænd.

Af Kira Madsen

Umiddelbart lignede det ethvert andet almindeligt kapløb, da de mandlige deltagere i stilet-stafetten stod klar til start med hver en fiber i kroppen spændt og koncentrationen lysende ud af øjnene. Men det var alt andet end almindeligt. For det var ikke gummisko, der sad på deltagernes fødder, men derimod stiletter i alle farver for enden af muskuløse, behårede og enkelte tatoverede mandeben.

I to heats løb mændene om kap, mens tilskuerne hujede og klappede. De høje hæle afskrækkede ikke løberne fra at give den alt, hvad de havde i sig, og allerede efter få meter måtte de første ned og smage asfalten. Med modediktatoren Jim Lyngvild som entusiastisk konferencier og hujende, klappende tilskuere på sidelinjen, væltede løberne bogstaveligt talt ind over målstregen og hinanden i jagten på hovedpræmien: Et par Le Silla stiletter til 4000 kroner.

Løb for to milliarder seere
Et amerikansk TV-hold, som i øjeblikket tager rundt til forskellige begivenheder i verden for at lave en TV-serie, havde kastet deres kærlighed på Scleroseforeningens stilet-stafet under karnevallet i København. Derfor måtte de hårdt prøvede mænd løbe to ekstra løb til ære for den amerikanske skuespiller – han skulle nemlig vinde løbet i TV-serien, som er en blanding af fiktion og fakta. Med lidt held bliver TV-serien en dag vist i Danmark. I hvert fald kan deltagerne i stafetten være sikre på, at de er blevet foreviget – løbende i stiletter – for de to milliarder seere verden over, serien får premiere for.

Stolte vindere
Efter to indledende heats gik startskuddet til finalen. De to finalister gav den alt, hvad stiletterne kunne trække, og efter et hæsblæsende ræs mod målet, kunne vinderen kåres. Lise Hjort fra A Pair overrakte præmien til den stolte vinder, som forærede den videre til sin veninde.

Jim Lyngvild kårede desuden vinderen af den bedste løbestil og de lækreste mandeben i stiletter, som hver fik et flot diplom, de kan blære sig med i mange år fremover.