Lutter tilfredse patienter

6. juni 2013
Når vi roser os af vores høje niveau på Danmarks to Sclerosehospitaler, har vi nu noget at have det i. En ny undersøgelse viser nemlig en helt utrolig høj grad af tilfredshed blandt Sclerosehospitalernes patienter
Thumbnail

Af Lotte Skou Hansen, journalist

”Enhver hospitalsdirektørs hedeste drøm.”

Sådan betegner Brita Løvendahl, direktør på Sclerosehospitalerne, den seneste patientevaluering, som hospitalerne netop har fået resultaterne af. Det drejer sig om Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), 2012.

Det, der gør Brita Løvendahl og resten af Sclerosehospitalernes personale så stolt, er, at intet mindre end 99,3 % af de adspurgte patienter har et ”virkelig godt” eller ”godt” samlet indtryk af indlæggelsen.

100 procents tilfredshed

Ydermere har 100 procent af de adspurgte følt, at de har fået den rette sygeplejefaglige behandling og pleje, mens de var indlagt. 99,1 procent svarer det samme i forhold til den lægelige behandling.

”Det er synd, at der ikke spørges lige så konkret efter ergoterapeutisk, fysioterapeutisk og psykologisk behandling, men LUP er designet til sygehusvæsenet, ikke specielt til vores rehabiliterende virksomhed. Men hvis det havde været spurgt ind til det, er jeg sikker

på, at de nævnte faggrupper også var blevet bedømt til 100 procents tilfredshed,” forklarer Brita Løvendahl.

Og hun har da også noget at have sin skråsikkerhed i. Når man sammenligner Sclerosehospitalerne med landsgennemsnittet for neurologiske afdelinger har Sclerosehospitalerne intet mindre en 15 resultater over gennemsnittet, fire resultater på gennemsnittet og ingen under.

Som hospitalsdirektøren fremhæver, er undersøgelsen lavet af en uafhængig og uvildig instans, som afdækker patienttilfredshed på hospitaler over hele Danmark.

Niveauet skal hæves yderligere

Men selvom disse resultater gør, at hospitalsdirektøren har svært ved at få armene ned, ser hun også undersøgelsen som en mulighed for at arbejde på yderligere forbedringer.

”Det er en enorm tilfredsstillelse, at den er så god! Men det er også fedt at se, hvordan en tilfredshedsundersøgelse kan bruges som et arbejdsredskab: For nogle år siden satte vi øget fokus på modtagelsen på hospitalerne, som hverken vi eller patienterne var tilfredse med. Nu oplever 100 procent af patienterne modtagelsen som ’god’ eller ’virkelig god’,” siger Brita Løvendahl.

Derfor er planen fremover at bruge den seneste LUP til på tilsvarende vis at hæve tilfredsheden omkring udskrivelsen fra Sclerosehospitalerne.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.