Livet er ingen gættekonkurrence

10. april 2012
Med bogen 'Livet er ingen gættekonkurrence' har Ole Sloth, som har sclerose, fået sin debut som forfatter. Bogen giver læseren værktøjer til ikke at bekymre sig for meget, til at leve mere i nuet og nyde livet, som det er.
Thumbnail

Af Andre Malling
Ole Sloth har i sin debutbog Livet er ingen gættekonkurrence sat sig for at undersøge de faldgruber, der får os til at tvivle på fremtiden, frygte andres opfattelse af os selv, og de mekanismer vi skal overvinde for at holde hovedet højt.

”Bogen handler dybest set om, hvad vi stræber efter, hvordan vi fungerer, og hvad vi er her for. Artens overlevelse er kernen i vores underbevidsthed.  Man kan kigge praktisk på det, og vores underbevidsthed består af nogle instinkter og den film, vi har puttet ind efterhånden. Filmen er de oplevelser og erfaringer, vi har gjort os undervejs. Det er instinkterne, der sår tvivl og flår os rundt i manegen.”

Ole Sloth fik først diagnosticeret sin sclerose i 2001. Da havde han levet med sygdommen i elleve år, og i 2008 kunne han ikke længere ignore sygdommen. Det var det skub, der gjorde, at han satte sig for at skrive den bog, han havde tænkt på at skrive i årtier.

”Jeg fandt efterhånden ud af, hvor meget vi mennesker lever i vores følelsers vold, og hvor stor en del af vores handlinger, der tager udgangspunkt i medfødte instinkter. Hvis vi accepterer, at alle handlinger er styret af instinkter, kan vi frigøre os,” fortæller Ole Sloth.

Livet er ingen gættekonkurrence er langt fra det eneste projekt, han vil have ud over rampen. Ud over at barsle med blandt andet en alternativ konfirmationsbibel og endnu en bog, forbereder Ole Sloth foredraget Tag ansvaret – få magten og har mindst endnu et foredrag på vej.

”Jeg vil gerne ud at tale og hjælpe andre med den indsigt jeg nu har,” slutter Ole Sloth.

Scleroseforeningen har mødt forfatteren til en snak om bogen. Hør interviewet her.

Ole Sloth, Livet er ingen gættekonkurrence, 103 sider
Udgivet torsdag den 29. marts 2012 på Forlaget INDBLIK
Kan fås i alle landets boghandlere, diverse netbogshandlere og forlagetindblik.dk
Pris: 149 kr.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.