Ledende socialrådgiver: Endelig blev det slået fast med syvtommersøm!

12. oktober 2015
Det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen i børnefamilier, hvor den ene voksne har sclerose. Alligevel afslår landets kommuner at hjælpe, når der er en rask ægtefælle og alene med den raske ægtefælle som begrundelse. Men det går ikke, slår Ankestyrelsen fast i en ny afgørelse
Thumbnail

Kommunen har ikke ret til at afslå hjælp alene med den begrundelse, at der er en rask ægtefælle. Heller ikke selv om kommunen har fastsat kvalitetsstandarder, der siger, at man ikke kan få hjælp, når der er en rask ægtefælle. Det slår Ankestyrelsen fast i en ny afgørelse af en sag i landets næststørste kommune. Ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen Nadia Buchard betragter afgørelsen som en sejr, der kan bruges som løftestang i andre lignende sager.

"Denne her sag fra Aarhus Kommune, hvor et ungt par med små børn bliver nægtet hjælp alene med baggrund i kommunens egne kvalitetsstandarder, er ikke enestående. Vi har mange lignende sager i hele landet. I Ankestyrelsens afgørelse i denne sag slås det for første gang fast med syvtommersøm, at kommunen har pligt til at vurdere hvert enkelt tilfælde selvstændigt og individuelt, og at kommunens kvalitetsstandarder aldrig kan være andet end vejledende og skal fraviges i de tilfælde, hvor behovet påkræver det," siger Nadia Buchard:

"Det er absolut et skridt i den rigtige retning, og i socialrådgivningen glæder vi os over afgørelsen."

Det er ikke muligt at linke til afgørelsen, da den vedrører en konkret sag, som Scleroseforeningens socialrådgivning har hjulpet et medlem med. Men Scleroseforeningens socialrådgivere er altid parate til at hjælpe medlemmer med alle spørgsmål inden for den lovgivning, som mennesker med sclerose kan få brug for.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.