Støt os i kampen

Støt os
Ladywalk donerer 200.000 kroner til forskning i sclerose
d. 19 august 2011

Det var en glad Mette Bryde Lind, direktør i Scleroseforeningen, som fredag eftermiddag kunne modtage en check fra foreningen Ladywalk

Det var en glad Mette Bryde Lind, der fredag tog imod en check på 200.000 kroner fra Foreningen Ladywalk. Pengene skal bruges til forskning i, hvorfor flere kvinder end mænd får sclerose.

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Mandag den 30. maj var der ikke mindre end 37.640 kvinder, som gik Ladywalk for at samle penge ind til Scleroseforeningen og Hjerteforeningen. Ligesom i 2010 var Scleroseforeningen en af de glade modtagere af en check, som i år var på 200.000 kroner. Pengene skal bruges på forskning i, hvorfor flere kvinder får sclerose. Pengene er en del af overskuddet fra Ladywalk 2011, som deles mellem Scleroseforeningen og Hjerteforeningen. Direktør for Hjerteforeningen, Inge Vestbo, kunne derfor ligesom Mette Bryd Lind tage imod en check på 200.000 kroner.

Kvinder med sclerose kan ikke altid gå
Der er mange mennesker med sclerose, som ikke kan gå særlig langt selv. Derfor glæder det direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, at der er så mange kvinder fra hele landet, som har lyst til at gå Ladywalk og dermed bidrage til forskningen i, hvorfor kvinder får sclerose. Hun mener, at det er relevant at bruge pengene til netop dette forskningsprojekt, når de nu stammer fra kvinder, som har deltaget i Ladywalk.

”Sclerose er ikke en folkesygdom. Der er kun 10.500 mennesker, som har sygdommen. Alligevel er der et stort behov for at forske i, hvorfor to kvinder får diagnosen sclerose, hver gang én mand gør. Selvom sclerose er en mindre sygdom, så er det en sygdom, hvor hele familien bliver ramt. Derfor er vi rigtig glade for jeres penge, som kan støtte forskningen,” sagde Mette Bryde Lind.

Også Inge Vestbo fra Hjerteforeningen takkede formændene fra Ladywalk for deres check på 200.000 kroner.

”Vi vil samle 18 millioner kroner ind til forskning i hjertesygdomme hos kvinder. Indtil videre er der hovedsageligt forsket af mænd og på mænd. Hjertesygdom er ikke kun en mandesygdom. Det er den sygdom, som kvinder hyppigst dør af. Derfor er der brug for yderligere forskning,” sagde Inge Vestbo.

Vi vil støtte forskningen
Ivan Mejlgaard, formand for Ladywalks bestyrelse, var tydeligvis glad og stolt over, at kunne overrække Ladywalkchecken til Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

”Ladywalk har oplevet noget, som vi ikke har prøvet før. Vi har oplevet en lille nedgang i 2011. Alligevel vælger vi at se fremad. Der har været forhøjede udgifter i forbindelse med at afholde arrangementet og derfor er vi meget glade for, at vi endnu engang kan overrække Scleroseforeningen og Hjerteforeningen 200.000 kroner hver. Bestyrelsen er ikke i tvivl om, at foreningerne vil bruge pengene med stor omhu,” sagde Ivan Mejlgaard.

Powerpiger og informationsstande
Scleroseforeningen deltog ved alle ti Ladywalks på forskellige steder i landet. Foreningen valgte at stille op med informationsstande i alle byerne. Her kunne folk få svar på alt mellem himmel og jord, som havde noget at gøre med sclerose. I 2011 var der 300 kvinder med relation til Scleroseforeningen, som fik trykt Scleroseforeningens logo på dette års turkisblå Ladywalk T-shirt. Årets største Sclerosehold var ”Lailasilkes Powerladiez”, som stillede til start i Fælldparken i København med ikke mindre end 128 seje kvinder.

”Jeg stillede op i København sammen med mit hold. Det har været rigtig sjovt,” sagde Mette Bryde Lind.

Ivan Mejlgaard kan forsikre, at deltagergebyret vil forblive uændret i 2012.