Gå til hovedindhold

Lærers råd: Kig på eleven!

17. september 2012
Kort fortalt
”Kig på eleven og tag udgangspunkt i, hvad det er, eleven fagligt set har behov for hjælp og støtte til”. Sådan lyder Berit Hansens enkle råd til lærere, der har en elev med sclerose i klassen. Se interviewet i bunden af artiklen.

Selv er Berit Hansen lærer på Vanløse Privatskole, hvor hun har haft en elev med sclerose i de sidste to år.

Det er et råd, der bakkes op af børneneuropsykolog Käte From: ”Det er vigtigt, man som lærer ikke bliver berøringsangst og tænker ”Jeg ved ikke noget om sclerose, så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre”. I stedet skal man tage sine faglige briller på og spørge: ”Hvad er det for nogle færdigheder, det her barn har nogle vanskeligheder med?”, og så gå ind og hjælpe barnet i forhold til det”.

Berit Hansen var da heller ikke specielt klædt på til at have en elev med sclerose i klassen. ”Men jeg synes, jeg var klædt på til at favne og drage omsorg for den enkelte elev”, fortæller hun: ”Det har vi på skolen en erklæret politik om, og da kan det være underordnet, om det eleven har svært ved og skal have støtte til, skyldes sclerose eller noget helt andet”.

Vigtigt at favne hele klassen

Åbenhed og afmystificering er ligeledes vigtige pejlemærker for Berit Hansen. ”Det er vigtigt at favne alle børnene, når der er en elev i klassen, der har særlige problemer”, fortæller hun: ”Åbenhed er utrolig vigtigt. Et attak kan for eksempel virke meget voldsomt på de andre elever og give anledning til mange bekymringer. Derfor skal der være lejlighed til, at de – og også deres forældre – kan stille alle deres spørgsmål og få svar på dem”.

Også dette synspunkt bakkes ivrigt op af børneneuropsykolog Käte From: ”Det er rigtig vigtigt, at kammeraterne får fortalt, hvad det er, den her sygdom handler om, og hvad den ikke handler om. Man skal huske på, at børns indre fantasiteater tit er meget mere ”festligt” end virkeligheden, og derfor har de brug for at få forklaret, at nok betyder sygdommen, at deres kammerat har det sådan og sådan, men at hun i øvrigt er ligesom alle de andre. Hun kan stadig godt lide at se Disneysjov, spise slik eller hænge ud i centret med veninderne, eller hvad det nu måtte være”.

Men hvad var det, Berit Hansen oplevede, at hendes elev med sclerose, havde svært ved? Og hvordan kunne hun som lærer hjælpe eleven? Klik på videoen og hør læreren fortælle, hvordan skolen – i samarbejde med forældrene – hjalp eleven til at få den bedst mulige skolegang.

 

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.