Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Læger bør sætte sig ind i alternativ behandling
d. 5 oktober 2011

”Læger skal også være i stand til at rådgive patienter, der opsøger dem for at få svar på, hvilke alternative behandlinger der virker”. Sådan sagde læge Vinjar Fønnebø under Scleroseforeningens konference om behandling på tværs af det alternative og etablerede

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Der dukkede 150 mennesker op da Scleroseforeningen holdt konference på Hotel Nyborg Strand den 4. oktober 2011. Konferencen med titlen ”Behandling på tværs” satte fokus på et forskningsprojekt, som er forestået af Scleroseforeningen, og som sætter fokus på behandling på tværs af grænserne for den etablerede og alternative behandling.

Sclerosepatienter får ikke en samlet plan
Mette Bryde Lind, direktør i Scleroseforeningen, holdte en velkomsttale, hvor hun satte spot på, at nutidens sclerosepatienter møder et hav af forskellige behandlere, som det kan være svært at overskue. Hun efterlyste derfor en mere samlet plan for morgendagens patient, og opfordrede i samme åndedrag den etablerede lægeverden til at blive bedre til at lytte og samarbejde. Både med den aktive patient og med den alternative behandlerverden.

Brobygning mellem det alternative og konventionelle
Forskningsprojektet blev skudt i gang i 2004, hvor man oplevede en stor interesse for alternativ behandling blandt kronisk syge. Formålet med forskningsprojektet var at undersøge en brobygningsmodel mellem det alternative og konventionelle. Derfor havde man i forskerteamet et tæt samarbejde med Sclerosehospital Haslev. Konklusionen kort fortalt er, at en kombineret behandling giver positive resultater for mennesker med sclerose. Herunder en forbedret vedligeholdelse af rehabilitering samt forbedret livskvalitet.

Er morgendagens patient sin egen lykkes smed?
Brita Løvendahl, direktør for Sclerosehospitalerne, mente, at det har rigtig stor betydning om en patient er aktiv eller passiv. Hun gav nogle eksempler fra sin praksis, hvor hun blandt andet kunne berette om en patient, der var kommet på benene igen ved hjælp af lyden fra en metronom i kombination med patientens åbne sind. Hun efterlyste et mere involverende sundhedssystem,

”Et involverende sundhedssystem kan møde mennesker, der hvor det er. Og det kan kompensere for midlertidige eller vedvarende begrænsninger,” sagde hun.

Alene i verden?

Jette Bay, formand for Scleroseforenings Sundhedsudvalg og sclerosepatient, har haft diagnosen i 19 år. Hun har oplevet, at man føler sig meget ensom, når man får diagnosen sclerose. Hun oplever, at man skal have nogle standardbehov, som man skal passe ind i.

”Det er meget vigtig at blive mødt med respekt og lydhørhed hos sin læge. Jeg er ekspert i min egen sygdom, og vi sidder lige over for hinanden, så vi burde kunne nå hinanden,” sagde Jette Bay.

Ressourcekrævende at ændre praksis
Mads Ravnborg, ledende overlæge på neurologisk afdeling, Odense Universitetshospital, mener, at der er behov for en forventningsafstemning. Han mener, at lægen let kan komme til at støde patienten fra sig, hvis denne har hørt om en alternativ behandling, som lægen ikke mener virker.

”Patienterne skal ikke komme til os og bede os om at vise vej igennem det alternative. Jeg har ikke dokumentation for, hvilke konsekvenser det har, hvis man vælger alternativ behandling,” siger Mads Ravnborg.

Lægerne skal vise vejen

Vinjar Fønnebø, læge og direktør for det norske NAFKAM, er uenig med Mads Ravnborg. Han sagde på konferencen, at han synes, at det er lægens pligt at orientere sig, så man er i stand til at give et fyldestgørende svar, hvis en patient henvender sig for at få svar.

”Jeg tror, at patienter vælger at spørge sin læge til råds, hvis de er i tvivl om noget. Patienten vil allerhest have råd af sin læge,” siger Vinjar Fønnebø.

Mette Bryde Lind sluttede dagen af med håbet om, at behandlere kan trække på hinandens viden i stedet for at dunke hinanden oven i hovedet. I den sammenhæng håber Scleroseforeningen på et nordisk samarbejde.