Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Kvit smøgerne, og udskyd sekundær progressiv sclerose

Det er aldrig for sent at lægge tobakken på hylden. En ny undersøgelse viser, at når sclerosepatienter stopper med at ryge, udskyder de tidspunktet hvor sygdommen udvikler sig til sekundær progressiv sclerose, i forhold til de patienter, der fortsætter med at ryge.

Rygning er én af scleroses velkendte risikofaktorer. Men som noget nyt ser det ud til, at man ved at kvitte smøgerne, selv efter at have fået stillet diagnosen, kan forsinke tidspunktet, hvor den sekundære progressive form af sygdommen indtræffer. Hvor sclerose typisk begynder med attakvise angreb, forværres sygdommen gradvist, og efter en lang årrække udvikles sekundær progressiv sclerose.

Svenske patienter med og uden tobak

Det er forskere fra Karolinska Instituttet i Stockholm, der har set på sammenhængen mellem svenske sclerosepatienters rygevaner og sygdomsforløb. I undersøgelsen indgik godt 1.700 personer med sclerose, hvoraf 728 (60%) røg ved diagnosetidspunktet, mens de resterende 1.000 personer aldrig havde røget. I løbet af det første år efter diagnosen, fortsatte 332 personer stadig med at ryge, mens 118 personer havde stoppet.

Hurtigere forværring af sygdommen hos rygere

Forskellen på de to ’før-og nu’ rygegrupper var slående: Hvor kun 22% af de, der havde indstillet rygningen, udviklede sekundær progressiv sclerose (samme %-sats som for ’aldrig-rygerne’), skete det for hele 37% af de stadig rygende personer.

Og blandt de, der udviklede sekundær progressiv sclerose, skete det meget hurtigere for rygerne: I gennemsnit indtræf forværringen ved 48 års alderen (7 år fra diagnosetidspunktet) hos de, der fortsatte med at ryge, mod knap 56 års alderen hos de, der havde opgivet rygningen (9 år fra diagnosetidspunktet).

En anden analyse som forskerne fremlagde var, at hvert ekstra år med rygning fra diagnosetidspunktet fremskyndede tidspunktet til sekundær progressiv sclerose med 5%.

Flere år med færre symptomer

Forskerne konkluderede med andre ord, at selv efter diagnosetidspunktet, er rygning en risikofaktor for sclerose, der er mulig og værd at påvirke. Selvom man ikke kan udlede om også andre faktorer end rygning spiller ind på forskellen, så anslår forskerne, at sclerosepatienter med fordel kan droppe cigaretterne selv efter flere års sygdom.

Det kan forbedre livskvaliteten og give flere år med færre symptomer før sygdommen forværres. Studiet kan derfor være med til at understøtte igangsætning af flere rygestop-initiativer og livsstilsændringer.

Opbakning fra dansk ekspert

Og professor ved Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet, Finn Sellebjerg, mener studiet berører en væsentlig pointe: ”Det er vigtige resultater. Vi anbefaler selvfølgelig rygeophør til alle med sklerose, og med de nye svenske resultater i ryggen kan vi fortælle, at det faktisk virker dæmpende på sygdomsforløbet”, understreger Finn Sellebjerg.

Læs mere om studiet i artiklen i tidsskriftet JAMA Neurology: http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2432189