Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Kommunerne bedre til at vurdere fleksjob
d. 27 juli 2010

En ny praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen viser, at kommunerne er blevet bedre til at vurdere, hvornår en borger er berettiget til fleksjob.

Af Kira Madsen, journalist

I dag er 74 procent af kommunernes afgørelser i overensstemmelse med lovgivningen mod 57 procent i en tidligere undersøgelse fra 2008. Det viser den nyeste praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen.

Pernille Fejer, der er ankechef i Ankestyrelsen, er tilfreds med, at sagsbehandlingen i kommunerne er blevet bedre, men understreger dog, at kommunerne skal være mere omhyggelige, når de afprøver en ansøgers arbejdsevne.

Relevant arbejdsprøvning

Undersøgelsen viser også, at arbejdsprøvningen ofte ikke er relevant eller fyldestgørende.
”Det er for eksempel ikke hensigtsmæssigt at arbejdsprøve en person, som er syg af stress, i en bankafdeling med kimende telefoner og travle kunder,” siger ankechef Pernille Fejer og opfordrer kommunerne til at have fokus på, hvordan en ansøgers ressourcer og kompetencer kan blive prøvet bedst muligt.

”Arbejdsprøvningen skal have fokus på at få borgeren tilbage i arbejde på normale vilkår i stedet for at belyse, hvad borgeren ikke kan klare,” siger hun.

Fejl hos Beskæftigelsesankenævnene

Ankestyrelsen har for første gang undersøgt, om Beskæftigelsesankenævnene har fulgt lovgivning og praksis, når de ændrer et kommunalt afslag på fleksjob til bevilling af fleksjob. Undersøgelsen viser, at Ankestyrelsen er uenig med hver fjerde af nævnets afgørelser om at bevilge fleksjob.
”Arbejdsevnen er ikke væsentligt nedsat, hvis lidelsen er relativt begrænset, og borgeren i øvrigt har gode ressourcer,” siger Pernille Fejer.

I undersøgelsen indgår 164 afgørelser, heraf 132 fra 14 kommuner og 32 afgørelser fra samtlige 5 beskæftigelsesankenævn. 72 af de kommunale afgørelser handler om bevilling af fleksjob, 60 afgørelser handler om revurdering af retten til fleksjob for personer på ledighedsydelse.