Kommuner tøver med førtidspension

2. april 2014
Antallet af nye førtidspensionister faldt med 28 procent fra 2012 til 2013, hvor den ny lov trådte i kraft. Scleroseforeningen mærker da også, at det er blevet tungere at komme igennem med en førtidspension i kommunerne. Men at færre med sclerose får førtidspension i fremtiden er for tidligt at konkludere.

Danmarks kommuner påbegyndte sidste år 18.560 førtidspensionsforløb. Det er en nedgang på hele 28 procent i den ny førtidspensionslovs første år. Men i Scleroseforeningen er man alligevel forsigtig med at konkludere, hvad lovændringerne betyder for danskere med sclerose.

Vi kan ikke umiddelbart registrere at færre sclerosepatienter får førtidspension. Men vi kan mærke, at vi efter den nye lov trådte i kraft skal skubbe lidt mere på i kommunerne. De virker mere tøvende overfor at tildele førtidspension,” siger ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen Nadia Buchard.

En samlet nedgang i tildelte førtidspensioner på 28 procent lyder voldsomt. Og Nadia Buchard understreger da også, at det formentlig ikke er det reelle billede af virkeligheden.
De fleste kommuner kom jo reelt først i gang med de nye regler i sommeren 2013. Og derefter har behandlingstiden nok været længere på grund af de nye regler, så kommunerne simpelthen har behandlet færre sager end sidste år. Så de nye tal er nok ikke de reelle effekter af den ny lovgivning,” siger Nadia Buchard.

Hovedelementerne i den ny lovgivning er, at alle ansøgere til førtidspension skal igennem et ressourceforløb med det formål at understøtte vejen til arbejdsmarkedet. For unge under 40 år skal ressourceforløbet helst erstatte førtidspension – dog stadig ikke, hvor ressourceforløb vurderes at være formålsløse, som det kan være tilfældet ved alvorlig fremadskridende sygdom.

Selv om Scleroseforeningen ikke ser en negativ udvikling på antallet af førtidspensionister endnu, så har førtidspensionsreformen selvfølgelig skabt usikkerhed blandt mange med sclerose. Er man bekymret, så skal man bare ringe til os socialrådgivere i Scleroseforeningen. Vi følger alle sager til dørs,” siger Nadia Buchard.

Scleroseforeningen var fra begyndelsen skeptisk overfor ændringerne i førtidspensionsloven, og har blandt andet sendt høringssvar med foreningens synspunkter til Beskæftigelsesministeriet.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.