Kom til demonstration den 23. august

22. august 2011
Tirsdag er der landsdækkende demonstrationer for at forbedre forholdene for handicappede. Du kan også komme med.
Thumbnail

Demonstranter havde taget plads til høringen i Nyborg i juni 2011. Nu skal de på barrikaderne igen.

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Demonstranterne går på gaden, fordi Danmark endnu ikke overholder FN´s Handicapkonvention, som blev underskrevet den 23. august 2009. Danmark har ikke underskrevet tillægsprotokollen til FNs Handicapkonvention. Uden en underskrevet tillægsprotokol kan borgerne ikke klage til EU's domstole, og det er svært at holde øje med, om Handicapkonventionen reelt set overholdes. Repræsentanter fra en række handicaporganisationer og andre involverede vil gøre opmærksom på forholdet ved en fredelig demonstration, hvor alle er velkomne.

Programmet ser således ud

København Mødested ved Nytorv d. 23. august kl. 14. Herfra går ruten via Rådhusstræde, Vindebrogade, Børsgade og ender på Chrstiansborg Slotsplads.

Folketingsmedlem og psykiatriordfører Sara Özlem (SF) og borgerrepræsentant og medlem af social- og omsorgsudvalget Susanne Møller (K) taler. Endvidere vil personer med psykisk og fysiske handicap fortælle om deres oplevelser og erfaringer, bl.a. med med nedskæringer

Århus Mødested ved Klostertorvet d. 23. august kl. 14. Herfra er der optog til Rådhuspladsen.

Indledning på Rådhuspladsen ved arrangør Jesper van der Schaft kl.15.00.
Teknik- og miljørådmand i Aarhus Kommune, Laura Hay (V) taler, og Rene Skau Björnsson (S) fortæller om FN´s Handicapkonventionens tillægsprotokol. Der bliver også holdt et oplæg om besværlighederne ved at komme i fleksjob mm.

Odense Mødested Flakhavnen, Odense, kl. 15-17.

Velkomst ved formanden for Danske Handicaporganisationer i Odense, Birte Malling. Kulturrådmand Jan Boye taler om handicappolitik i Odense, mens folketingsmedlem Anne Baastrup (SF) taler om FN´s Handicapkonvention, og hvordan man ser på den fra Folketingets side.

Få mere information på Facebooksiden ”forbedre forholdene for mennesker med handicap” hvor programmet løbende opdateres.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.