Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Kolesterolsænkende medicin kan måske bremse progressiv sclerose

Et forsøg med kolesterolsænkende medicin viser, at medicinen muligvis kan bruges til at dæmpe sygdomsudviklingen ved progressiv sclerose

Ved sclerose ses et svind af hjernen i takt med, at sygdommen udvikler sig. I et to år langt forsøg undersøgte forskere om den kolesterolsænkende medicin, Simvastatin, påvirker sekundær progressiv sclerose. Resultaterne fra forsøget, der blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet i starten af marts, var positive.

Mindre hjernesvind

I alt deltog 140 personer med sekundær progressiv sclerose i forsøget, der varede to år. Halvdelen af deltagerne fik 80 mg Simvastatin om dagen, mens den anden halvdel fik udleveret placebotabletter.

Forskerne scannede deltagernes hjerne regelmæssigt, og scanningerne viste, at deltagerne, der fik medicinen, havde et mindre tab af hjernemasse og mildere sygdomsudvikling, end de deltagere, der ikke fik medicin.

Hos de deltagere, der fik Simvastatin var tabet af hjernemasse på 0,288 procent. Hos dem, der fik placebotabletter var tabet af hjernemasse på 0,584 procent. Det betyder 43 procent mindre tab af hjernemassen i Simvastatin-gruppen.

Muligvis nervebeskyttende

Forskerne forventede ikke, at se en så stor forskel imellem de to forsøgsgrupper. De mener, at Simvastatin måske kan dæmpe den ukontrollerede immunreaktion, man ser ved sclerose. Nogle af forskerne mener også, at medicinen kan have en beskyttende effekt på nerverne. Ingen af teorierne er endnu påvist, så indtil videre er det kun hypoteser, der skal bekræftes gennem yderligere forsøg.

Forskerne mener, at der vigtigt med et større forsøg med cirka 900 deltagere. Dels, for at finde ud af om, der er bivirkninger eller problemer med medicinen, dels for at få bekræftet de positive resultater og undersøge, om hypoteserne om medicinens virkemekanisme rent faktisk passer.

Forskerne er håbefulde

Dr. Susan Kohlhaas, fra den engelske scleroseforenings forskningsudvalg påpeger, at der i øjeblikket ikke er nogen behandling, der kan bremse udviklingen af sygdommen hos personer med progressiv sclerose. Derfor er hun glad for de foreløbige resultater.

"Forskere har i mange år arbejdet på at finde en mulig behandling, og nu ser det endelig ud til at være lykkedes," siger Susan Kohlhaas, der understreger, vigtigheden af yderligere forsøg.

Du kan læse et resume af forsøget her: