Støt os i kampen

Støt os
Kirsten tager på rejse i kroppen på Århus Teater
d. 18 november 2015

70-årige Kirsten Gottschalk Nielsen har haft sclerose i 30 år. Det bruger hun i en teaterforestilling i Århus, der spiller fra i dag og en måned frem.

Forestilling spiller på Borgerscenen Århus Teater og hedder ”På rejse i min krop”. I omtalen hedder det:

”PÅ REJSE I MIN KROP ER EN FEJRING AF KROPPEN, EN KROPSPARADE, EN FEST OG ET SØRGETOG MED 10 ØSTJYSKE KROPPE”

10 borgere med forskellige kroppe

”På rejse i min krop” er en fysisk forestilling om kroppens mysterium. På scenen står 10 borgere i forskellige aldre og med vidt forskellige kroppe og forhold til den. Vi møder kvinden på 70, der som 40 årig fik diagnosen sclerose og med lige dele livskraft og sårbarhed vidner om et liv, hvor kroppen langsomt svækkes i evnen til at bevæge sig. Vi ser den unge fyr i starten af 20erne, der gennem teenage-årene kæmpede mod sin seksualitet men oplevede en ny begyndelse, da han for to år siden ”sprang ud”. Vi kommer ind under huden på pigen på 16, der står midt i den vilde kropslige transformation mellem barn og ung kvinde. Fra denne position blotlægger hun den indre kamp mellem accept af kroppen og presset fra en ungdomskultur, hvor det slanke og veltrænede kropsideal snublende let kan resultere i fx slankekure, der tager overhånd.

Kirsten spiller med

Hver især er de 10 borgere på scenen meget forskellige, men med publikum deler de et fællesmenneskeligt vilkår. De befinder sig midt i overgange i livet - fra barndom til alderdom - og deres kroppe bliver til et fælles livshjul, vi alle tager del i.
Det er Kirsten Gottschalk Nielsen, der spiller sig selv som kvinden med sclerose. Hun er pensioneret folkeskolelærer og farmor til seks børnebørn. Har siden hun var i 40erne haft sclerose, men det har ikke forhindret hende i at leve et aktivt liv med arbejde, venner, familie og træning.

Læs mere om forestillingen og se, hvornår den spiller her