Kamp for længere høringsfrister

18. januar 2013
Scleroseforeningen bakker op om Danske Patienters kamp for at få længere høringsfrister, når lovforslag og udkast til bekendtgørelser skal kommenteres

Den gode demokratiske tradition med at lade berørte organisationer udtale sig om sagen, før love og bekendtgørelser vedtages, og derved få reel indflydelse og sikre den nødvendige faglighed i lovgivningen, er ved at være en illusion. Det skyldes ganske enkelt, at høringsfristerne ofte er ekstremt korte og dermed umuliggør en reel behandling hos de berørte parter.
Det konstaterer Scleroseforeningens ledende socialrådgiver Nadia Buchard, og hun bakker helt og fuldt op om organisationen Danske Patienter, som opfordrer regeringen til at indføre en fire ugers høringsfrist.

Fem dages frist

Opfordringen kommer blandt andet på baggrund af nye eksempler på helt urimelige høringsfrister.  Som eksempel blev bekendtgørelsen vedrørende rehabiliteringsplaner i december sendt i høring med en frist på blot fem hverdage. Det er et enormt problem for organisationer som Danske Patienter, der repræsenterer 17 medlemsorganisationer og i alt 79 patientforeninger.

Begrænser debat

”I Scleroseforeningen får vi også en lang række sager til høring. Det er vores mulighed for at bidrage med viden, som kan sikre den nødvendige faglighed i de love og bekendtgørelser, der flyder ud fra Christiansborg. Men vi har ikke store chancer for at bidrage, når fristerne kommer helt ned på nogle få dage,” siger Nadia Buchard.
Hun peger ligeledes på, at den offentlige debat om tingene begrænses stærkt med så korte høringsfrister, som også umuliggør et konstruktivt samarbejde mellem embedsværket på Christiansborg og organisationerne. Og det er et samarbejde, der i høj grad er vigtigt for at sikre kvalitet og den gode proces ved lovgivningen.
”Derfor er det en grundlæggende vigtig sag, Danske Patienter kæmper for,” siger Nadia Buchard.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.