Støt os i kampen

Støt os
Julehilsen fra Scleroseforeningen
d. 22 december 2011

Foreningens formand Christian L. Bardenfleth og adm. direktør Mette Bryde Lind: God udvikling og positive resultater i 2011

På Scleroseforeningens vegne vil vi gerne ønske glædelig jul og godt nytår til alle vore medlemmer, samarbejdspartnere og andre, der støtter og bakker op om foreningens arbejde. Aldrig tidligere har foreningen haft så stor opbakning, og i dag er der 63.000 danskere, som aktivt støtter Scleroseforeningen.

Vi har brug for denne opbakning, også når det gælder om at påvirke de politiske beslutninger. Ved folketingsvalget fik vi sat fokus på urimelige nedskæringer i hjælpen til vore medlemmer. Efterfølgende har vi haft god dialog med bl.a. den nye socialminister, og vi har mødt forståelse for vore synspunkter. Nu gælder det om at få omsat forståelsen til handling. Vi skal sikre, at det ikke er de svage grupper - f.eks. mennesker med handicap - der skal holde for på grund af økonomisk ”smalhals” i kommunerne.

Flere bidrag

Den generelle økonomiske krise betyder heldigvis ikke, at danskernes bidrag til vores arbejde er faldende. Tværtimod. Stadig flere bidragydere kommer til.
Flere bidrag fra private har kunnet opveje stagnationen i foreningens arveindtægter, som bl.a. rammes af faldende ejendomspriser.

Udover en markant stigning i de private bidrag har vi også fået tilsagn fra private fonde om støtte på 2/3 af de 26 mio. kr. som vi skal bruge til en større renovering af Dronningens Ferieby i Grenå. Det var tidlige julegaver, som vi er meget taknemmelige for.

Gennembrud i forskningen

Foreningen har hårdt brug for de indsamlede midler, blandt andet til at finansiere scleroseforskning. Og heldigvis giver det resultater. Forskerne arbejder sig tættere og tættere på det endelig opgør med sygdommen. I år har der bl.a. været gennembrud på genforskningen – og netop dette forskningsprojekt i sclerose blev kåret til Årets Danske Forskningsresultat af Videnskab.dk. Forskningen resulterer også i bedre behandling, og i år er sclerosetabletten blevet en realitet.

Vi kan således tage en god udvikling og positive resultater med ind i det nye år, selv om kampen mod urimelige forringelser for mennesker med sclerose langt fra er slut.

Et stort arbejde af foreningens mange frivillige kombineret med sammenhold og opbakning har skabt de gode resultater i 2011. Derfor skal der lyde en kæmpe tak til alle involverede, som har ydet en indsats til gavn for foreningen og mennesker med sclerose.

Glædelig jul og godt nytår.

Christian L. Bardenfleth, formand
Mette Bryde Lind, direktør