Jens Holst kommer på besøg i 2,1 million husstande

17. september 2010
Post Danmarks reklameomslag ”Med rundt” har på mandag historien om, hvordan Post Danmarks 120 pakkeautomater nu er brugbare for kørestolsbrugere. Det skyldes et tæt samarbejde mellem Post Danmark og Scleroseforeningen
Thumbnail

Da Jens Holst fra Scleroseforeningen i september sidste år kørte fra Skagen til København i kørestol for at sætte fokus på tilgængeligheden i Danmark, blev han opmærksom på nogle problemer med Post Danmarks – dengang - nye pakkeautomat Døgnposten. Han tog derfor kontakt til Post Danmark for at gøre opmærksom på, at deres spritnye pakkeautomater i hele landet ikke var handicapvenlige. Siden da har der været en løbende dialog mellem Jens Holst og Post Danmark. Og det har givet resultater:

Skærmpanelerne på alle automaterne er blevet sænket, så kørestolsbrugere kan nå dem.
Samtidig er der blevet lavet handicapvenlige tiltag på Post Danmarks hjemmeside, hvor man som kunde tilmelder sig Døgnposten. På den måde kan man sikre sig, at man altid får udleveret sine pakker i handicapvenlig højde, hvis man har brug for det.

Har man ikke selv tilmeldt sig Døgnposten, kan man alligevel komme i kontakt med automaterne før eller siden. Får man en pakke leveret til sin adresse, mens man ikke er hjemme, vil den nemlig i nogle tilfælde skulle hentes i en pakkeautomat senere. Den type pakker vil fremover altid blive udleveret i en låge, som kan nås fra en kørestol.

God dialog

I Post Danmark har man været glade for dialogen med Jens Holst, der betyder, at landets 120 døgnpost-automater nu er blevet gjort handicapvenlige.
”Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Døgnposten ikke fra starten var brugbar for kørestolsbrugere. Det har vi rådet bod på nu, og det har været en fornøjelse at have dialogen med Jens. Vi håber, at rigtig mange kørestolsbrugere vil benytte sig af det nye tilbud,” siger Eva Malene Hartmann, som er chef i Post Danmark Privatkunder.

Også Jens Holst er tilfreds med sagens udfald. Mest af alt fordi han håber, at den kan inspirere andre.
”Døgnpost-automaterne er kommet for at blive, og derfor er det vigtigt, at alle kan bruge dem. Jeg synes, at det her er en god sag, fordi Post Danmark er med til at vise alle andre, at man godt kan lave tingene, så også folk med handicap kan bruge dem. Post Danmark har lagt et stort stykke arbejde i at lave de her automater om, og når de kan, så er der også mange andre, der kan. Der kan stadig gøres masser for at lette tilgængeligheden for folk som mig, og måske er der nogen, der tager teten op nu. Post Danmark har i hvert fald været et godt eksempel og vist, at det kan lade sig gøre,” siger Jens Holst.

”Med rundt” er Danmarks største printmedie, der virker som omslag til tilbudsaviser og andre adresseløse reklamer. ”Med rundt” har et estimeret læsertal på 1 million.

Bemærk: Tre pakkeautomater er fortsat af en anden model, og her arbejdes der stadig på en løsning. Det drejer sig om Døgnposten på Nørrebrogade 10, København N. samt Nørre Alle 75 og Studsgårdsgade 1, København Ø.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.