Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
"Jeg gjorde det af kærlighed"

”Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at jeg skulle stille op,” fortæller Vibeke, der for et par dage siden deltog i Go’ aften Danmark for at fortælle sin historie.

Det populære TV2-program stillede spørgsmålet: Må man gå fra sin partner, hvis denne bliver alvorligt syg? "Ja," siger Vibeke Ulsø Vendelbo.

”Man må godt give op. Det er tilladt. Det bør ikke være tabu,” siger hun om sit svære valg.

For fem år siden valgte Vibeke at gå fra sin mand Jens og tog parrets to små piger med sig. Selv om Jens var alvorligt syg af sclerose, og hans behov for hjælp kun blev større og større. Hvorfor gjorde hun det? Hvordan kunne hun gøre det mod ham?

”Jeg gjorde det af kærlighed,” lyder det prompte fra hende: ”Jeg var nødt til at give slip på ham, for at vi kunne overleve.”

Tabu

Tusindvis af danskere har kommenteret Vibekes valg på de sociale medier. Mange har i hårde vendinger fordømt hende.

”Jeg var godt klar over, at det var tabu, men jeg anede ikke, at det var et så stort tabu,” siger Vibeke om de mange reaktioner, der kun har bekræftet hende i, at det var nødvendigt at stå frem:

”Det er okay at sige, at nu kan jeg ikke mere. Det bedste vi kan gøre for hinanden, det er at erkende og stå ved vores begrænsninger,” forklarer hun:

”Var jeg ikke gået, var jeg gået ned med et brag, og jeg havde taget hele familien med mig.”

Vibeke fortryder ikke, at hun tog livtag med tabuerne for åben skærm. Det var nødvendigt.

Her er hendes tanker om at stå frem med sin historie skrevet på vej hjem fra studiet til Jylland.

Scleroseforeningen har tidligere skrevet om Vibeke og Jens. Du kan her læse om parrets forgæves kamp med kommunen for at hjælp til at få hverdagen til at hænge sammen fra side 14.