Støt os i kampen

Støt os
Ingen sponsoraftaler med medicinalindustrien
d. 28 oktober 2010

Scleroseforeningen har valgt at sige nej tak til sponsorpenge fra medicinalfirmaer fremover.

Af Kira Madsen

Når de nuværende sponsoraftaler udløber, bliver de ikke bliver forlænget. Det har hovedbestyrelsen vedtaget.
Baggrunden for beslutningen er, at Scleroseforeningen ønsker at være fuldstændig uafhængig af medicinalindustrien.
”Vi har oplevet, at det er svært at skabe det rette samarbejde, og derfor har vi følt os nødsaget til at stoppe samarbejdet. Vi vil gerne gøre det, der er bedst for vores medlemmer, og så nytter det ikke noget, at medicinalindustrien forsøger at styre os i en bestemt retning,” siger direktøren i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind.

Dyrt indsamlede midler

Scleroseforeningen er også blevet skudt i skoen af pressen, at foreningen skulle være i lommen på medicinalindustrien. Det selv om alle etiske retningslinjer er blevet fulgt til punkt og prikke, og de sponsorerede penge fra industrien er et lille beløb i det samlede regnskab.
”Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi går glip af den støtte. Men i forhold til de ekstra omkostninger vi bruger på at forsvare, hvorfor vi gør, som vi gør, er det dyrt indsamlede midler,” siger Mette Bryde Lind.
De nuværende aftaler med industrien udløber ved årets udgang.