Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Indavl ser ikke ud til at have nogen betydning for udviklingen af sclerose

Et nyt studie foretaget på den færøske befolkning viser, at udviklingen af sclerose ikke formodes at påvirkes af giftermål mellem relaterede familiemedlemmer

Der er ikke større risiko for at udvikle sclerose, hvis man er født i en lille isoleret befolkning, end hvis man kommer fra større samfund.
Det viser et nyt dansk studie fra Syddansk Universitet, som har undersøgt genetiske variationer hos 29 færinger med sclerose og sammenlignet dem med 28 raske kontroller.
"På Færøerne ved man at der er større sandsynlighed for at udvikle visse sygdomme som for eksempel det der hedder karnitin transporter defekt. Simpelthen fordi det er mere udbredt at for eksempel grandkusiner og grandfætre gifter sig med hinanden og en stor del af befolkningen i virkeligheden er i familie med hinanden," fortæller Stefanie Binzer, læge ved Neurologisk afdeling, OUH og ph.d.-studerende på Syddansk Universitet.

En del arvelighed er stadig uforklaret

Stefanie Binzer er hovedkraften bag studiet som er en del af hendes ph.d.-projekt under vejledning af blandt andre Egon Stenager, professor og chef for Sydjysk Scleroseklinik.
Baggrunden for studiet er, at man efterhånden har påvist en del genetiske variationer, der øger risikoen for udvikling af sclerose, men der er stadig en stor del af arvelighedsaspektet ved sclerose, der er uforklaret.
"Derfor er det interessant at undersøge de her isolerede befolkningsgrupper, der har en mere ensartet arvemasse," siger Stefanie Binzer.

Flere resultater senere

Og det første resultat fra undersøgelsen viser altså, at de, der har udviklet sclerose, ikke er mere i familie med hinanden end de, der ikke har.
"Det her er interessant for færingerne og andre isolerede befolkningsgrupper, fordi de ikke skal gå og føle sig nervøse for at være i en særlig risikozone," påpeger Stefanie Binzer.
Derudover danner studiet også baggrund for at gå videre og kigge på særlige genetiske variationer hos sclerosepatienterne. Det er Stefanie Binzer ved nu som det sidste led i sin ph.d.-afhandling. Når resultaterne foreligger, skriver vi om dem her på hjemmesiden.

Læs et resumé af studiet her