Ildevarslende melding fra kommunerne

10. januar 2013
Udvalgsformand i Kommunernes Landsforening går nu ud og advarer om, at kommunerne hverken har tid eller penge til at gennemføre reformen af førtidspension og fleksjobordning

Kommunerne skaber nu stor usikkerhed om, hvilken skæbne den nye reform af førtidspension og fleksjob vil få.
”Der er desværre ikke afsat midler til de opgaver, som for alvor forventes at rykke. Ingen penge til den koordinerende sagsbehandling. Ingen penge til øget opfølgning og tæt kontakt mellem de kommunale medarbejdere og de berørte borgere. Ingen penge til rehabiliteringsteamene.”
Sådan skriver Jacob Bundsgaard, formand for Kommunernes Landsforenings Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg i netavisen om dansk politik, altinget.dk.
Bundsgaard kritiserer også, at der er for meget nyt bureaukrati i reformen og at kommunerne har haft urimelig kort tid til at implementere reformen, som først blev vedtaget den 19. december.
”Udfordringen med implementeringen i kommunerne er store, når der hverken følger tid eller økonomi med, men derimod mere bureaukrati,” skriver Jacob Bundsgaard i sin kommentar.

Nu kommer forbeholdene

Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, er enig med Bundsgaard i kritikken af den korte tid til implementering. ”Derfor undrer det mig også vældig meget, at KL først kommer med kritikken nu, når løbet er kørt. Ved et foretræde i Folketingets Beskæftigelsesudvalg fik vi oplyst, at KL var blevet spurgt om tre måneder ekstra til implementering af reformen ville hjælpe, og det havde man sagt nej til. Nu kommer de så – få dage efter vedtagelsen – med en masse forbehold.

Kan ikke levere varen

På vegne af alle kronisk syge er vi bekymrede for, hvilke konsekvenser den nye reform vil få. Mange af vores medlemmer med sclerose kommer i klemme, f.eks. i forhold til reformens intention om at forbedre menneskers arbejdsevne. Desværre går det ofte den anden vej, når du har sclerose. Der er elementer i reformen, som også vores medlemmer ville kunne få glæde af og bruge konstruktivt, bl.a. de nye ressourceforløb og rehabiliteringsteam. Desværre tyder de foreløbige udsagn på, at mennesker med sclerose ikke er med i målgruppen her.
Alilgevel har vi valgt at se fremad og sætte fokus på mulighederne i reformen. På den baggrund er det dybt skuffende og meget lidt betryggende, at kommunerne umiddelbart efter vedtagelsen går ud og forbereder omverdenen på, at de ikke kan levere varen.

Hvorfor først nu?

Hvorfor kom disse markante advarsler først, da reformen var vedtaget?
Udsagnet fra KL skal formentlig ses som en strategisk udmelding, før man skal forhandle kommunernes økonomi med regeringen. Men desværre er det også et ildevarslende signal om, at kommunerne tager borgere, der er dybt afhængige af god og rettidig sagsbehandling, som gidsler. Alt imens vi må kigge langt efter reformens gode elementer som tværgående koordinering i sundhedsarbejdet, forebyggelse og rehabilitering” siger Scleroseforeningens direktør.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.