I Sparekassen Sjælland er der plads til mennesker med sclerose

22. oktober 2012
Bankens indsats for at beholde Kenneth Kjær Østergaard, der har sclerose, resulterer nu i en pris fra Dansk Handicap Forbund

I 2008 fik Kenneth Kjær Østergaard konstateret sclerose, men har alligevel været i stand til at fastholde sit arbejde hos Sparekassen Sjælland. Havde det ikke været for bankens indsats, ville han ikke være på arbejdsmarkedet i dag, mener han.

Sparekassen Sjælland i Holbæk indsats overfor mennesker med handicap er et eksempel på stor rummelighed. Derfor gav Dansk Handicap Forbund virksomheden en pris på forbundets kongres, som fandt sted i weekenden.

Opbakning fra dag et

Dansk Handicap Forbund uddeler hvert andet år på sin kongres en pris til en virksomhed, som gør noget særligt for at fremme det rummelige arbejdsmarked. Det har Sparekassen Sjælland gjort overfor Kenneth Kjær Østergaard. Han kom i lære i 2004 og blev siden fastansat og var med på bankens talenthold. I 2008 fik hen sclerose og efter nogle lange sygeperioder, er det endt med, at han i dag kan arbejde 18 timer pr. uge. Efter sin sygdom hjalp banken ham med at blive flyttet til hovedsædet, hvor han nu arbejder i et fleksjob. HR-afdelingen i sparekassen har fra første dag bakket ham op, og kommunen har også været imødekommende.

Selv er Kenneth Kjær Østergaard meget glad for prisen til virksomheden. Han mener ikke, at han ville være på arbejdsmarkedet, hvis ikke arbejdspladsen havde gjort en særlig indsats.

Hvad var din første tanke, da din arbejdsplads vandt prisen?

”Jeg blev meget glad og tænkte, at nu kunne sparekassen få lidt igen, nu hvor den har givet mig så meget. I en tid hvor det, man hører om pengeinstitutter, er negative historier om, at topledelsen raner så meget til sig som muligt og historier om, at renten bliver sat op, er det en positiv solstrålehistorie om noget helt andet og et billede af sparekassens sjæl," siger Kenneth Kjær Østergaard.

Hvad mener du, at andre arbejdspladser kan gøre, så de bliver mere rummelige?

"Andre arbejdspladser bør adoptere den gode personalepolitik, der hersker i sparekassen, hvor at hvis man skulle være så uheldig at blive syg, vil de gøre alt for at hjælpe, i mit tilfælde med en rummelig indstilling og i sidste ende fleksjobbet, som jeg fik i starten af 2011. Jeg har nogle supergode kollegaer, som jeg har det sjovt med og kan regne med," siger han.

Forbund håber på mere rummelighed

Dansk Handicap Forbunds arbejdsmarkedspolitiske udvalg håber på, at flere virksomheder vil indføre en lignende rummelighed  i sin personalepolitik. På den måde medvirker de til at nedbryde myter om mennesker med handicap i forhold til arbejdsmarkedet. Arbejdsmarkedsprisen består af et unika glasfad fra Glaskompagniet udført af glaskunstneren Hanne Vilhelmsen. Prisen er symbolsk og ment som et skulderklap til en virksomhed, der gør en forskel. Det er tredje gang, prisen uddeles.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.