Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
I Holland kan man få cannabis på recept
d. 20 juni 2014

Når snakken falder på cannabis, er det næsten uundgåeligt ikke at se mod Holland. Her har staten siden 2003 stået for produktion og salg af cannabis til medicinsk brug. Lev med SCLEROSE tog til Holland for at undersøge, hvordan denne ordning fungerer i praksis, og hvad den betyder for mennesker med sclerose

»Det har været en langsommelig proces, men jeg kan mærke, at der er sket meget, siden vi begyndte at fremstille medicinsk cannabis. Før var lægerne meget skeptiske og ville ikke røre ved det, men nu ringer de selv og spørger for råd og vejledning. Det er ikke et tabu længere,« siger Kathrin Höner-Snoeken, som er farmaceut hos BMC (»Bureau voor Medicinale Cannabis« – bureaet for medicinsk cannabis).

I Holland oprettede man i 2001 BMC  under det hollandske ministerie for sundhed, velfærd og sport, som skulle sørge for produktion og distribution af cannabis til medicinsk brug. Siden 2003 har læger kunnet skrive recept på cannabis til patienter med f.eks. kræft, Tourettes eller sclerose.

Cannabissen er ikke som sådan godkendt som lægemiddel og har ingen markedsføringstilladelse i Holland. Alligevel kan de hollandske læger skrive recept på den, hvis de vurderer, at deres patienter vil have gavn af den.

Holland har valgt denne model, fordi den daværende sundhedsminister, Els Borst, erfarede, at mange syge hollændere brugte cannabis købt i de hollandske coffee shops (cafeer, der sælger cannabis). De risikerede at få cannabis, der indeholdt f.eks. tungmetaller og sprøjtegift. Derfor blev BMC oprettet på den baggrund, at patienter, som bruger cannabis til medicinsk formål, skal kunne være sikre på at få cannabis af god kvalitet på recept fra lægen.

Cannabissens kvalitet sikres

I store drivhuse i det nordlige Holland gror cannabissen, og det er virksomheden Bedrocan BV, der står for produktionen.

»Vores cannabis adskiller sig fra det, man kan købe i coffee shops, fordi den er dyrket lovligt og lever op til en meget høj standard. Cannabissen er standardiseret, hvilket vil sige, at indholdet af de aktive stoffer er kontrolleret og ligger på et fast niveau,« siger Bedrocan BV’s direktør, Tjalling Erkelens.

Ved høsttid tager en af de ansatte på BMC ud til drivhusene og laver prøver på cannabissen, som sendes til et uafhængigt laboratorium. Her testes cannabissens kvalitet – indhold af THC, CBD, er den frisk, hvor fugtig er den, er der nogen frø i, noget svamp, tungmetaller eller anden forgiftning – og hvis den lever op til standarden, bliver den sendt til pakning. Når cannabissen er kommet i beholdere, laver BMC også stikprøver for at sikre, at der er den rigtige mængde i hver beholder.

Bedrocan BV laver fire forskellige produkter af cannabis lavet med forskellige frø, hvor der er en variation i indholdet og styrken. Den type cannabis, som mennesker med sclerose typisk bruger, hedder Bediol.

»Patienterne kan indtage cannabissen, som de har lyst til, det kan vi ikke kontrollere. Men vi råder til, at folk inhalerer den eller laver te. Vi ved, at folk også ryger den eller bager kage, men det kan vi ikke vejlede i,« siger Kathrin Höner-Snoeken. »Men hvis de har røget cannabis købt i coffee shops i årevis, så er det trods alt bedre, at de bruger vores produkter, og at deres læge er informeret og har en vis kontrol. Mange ved heller ikke, at de kan inhalere cannabis, så derfor er det bedre, at deres læge kan vejlede dem.«

Ikke bange for bivirkninger

BMC vil skyde på, at omkring 1.000-1.500 hollændere benytter den medicinske cannabis, men de har intet præcist tal. Det skyldes, lægerne kan skrive recept til de patienter, de mener der vil have gavn af den, uden at BMC skal godkende recepten. Til trods for dette er BMC dog ikke bange for, at den medicinske cannabis vil skade patienterne.

»Vi kan ikke med sikkerhed vide, at det er det rette valg, når lægen vælger cannabis som behandling, det er en lægefaglig vurdering. Men det er jo ikke farlige produkter. Al medicin har bivirkninger, og der er ikke større risiko ved at bruge cannabis end ved anden medicin. Hvis man ser på, hvor mange mennesker i Holland der bruger cannabis en gang imellem – det er jo tusindvis – hvis alle fik det dårligt af at bruge det, så ville vi jo være en nation af psykoser,« siger Kathrin Höner-Snoeken.