Hvor bliver vognen af?

5. november 2012
Det spændende foredrag er færdigt, og alle har forladt salen – undtagen dig. Du venter forgæves på den chauffør, som du er afhængig af, men han kommer ikke. Hvad gør du?

Rigtig mange kunder, som bruger individuel handicapkørsel, ved ikke, hvor de skal henvende sig, hvis vognen ikke kommer.

Læs til sidst i nyheden, hvad du skal gøre hos de forskellige selskaber.

Det er en vigtig problemstilling, som transportminister Henrik Dam Kristensen også er optaget af.

Den individuelle handicapkørsel fylder altid meget, når der er møder i handicaporganisationerne. Det er fortællinger om, at vognen er kommet for tidligt, for sent eller at den slet ikke kom. Fælles for historierne er, at de altid fortælles med store følelser, for det er aldrig rart at føle sig afhængig og forladt. Sådan fortæller Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.

Frustrerende ventetid

Formanden for DH har tidligere på året drøftet sagen med transportminister Henrik Dam Kristensen, som selv har oplevet, hvordan en kørestolsbruger måtte vente forgæves efter en aften i et forsamlingshus. Transportministeren siger:

”Vi ved alle, at ventetid kan føles meget frustrerende, og det må føles endnu mere frustrerende, når man ikke ved, hvornår man bliver hentet eller ikke ved, hvor man skal henvende sig i sådan en situation. Derfor er det godt, at trafikselskaberne tager denne situation alvorligt og følger op på udmeldingerne om, at det kan være svært at vide, hvad man skal i gøre i situationer, hvor der er forsinkelse,” siger Henrik Dam Kristensen.

Ring til driftsvagt efter 15 minutter

Transportministeren har også drøftet situationen med trafikselskaberne i Danmark, og tilbagemeldingen fra trafikselskaberne viser, at der bl.a. på Sjælland arbejdes systematisk med at undersøge både positive og negative erfaringer med individuel handicapkørsel og kørsel til tiden. Flextrafik undersøger også, om kunderne ved, at man i alle døgnets 24 timer kan ringe til driftsvagten, hvis vognen er 15 minutter forsinket. Movias brugerundersøgelse fra 2011 viser, at 74 procent af kunderne ved, at de skal kontakte driftsvagten ved forsinkelse, mens kun 66 procent ved, at de skal reagere efter 15 minutter i tilfælde af, at de ikke er blevet kontaktet. For at udbrede kendskabet til, hvad man skal gøre i tilfælde af forsinkelse har Movia valgt at lave små plastikkort i kreditkort-størrelse til kunderne i handicapordningen med information om hvor og hvornår, der skal ringes i forbindelse med bestilling af kørsel og ved forsinkelser.

DH følger op

I andre trafikselskaber undersøger man endnu ikke, om kunderne ved, hvad de skal gøre, hvis vognen kommer for sent, og udover Flextrafik på Sjælland er det kun på Bornholm og Sydtrafik, at man kan ringe døgnet rundt i tilfælde af forsinkelser. Alle seks trafikselskaber i Danmark informerer dog om, hvor og hvordan man kan ringe, hvis vognen udebliver. Informationen kan findes i foldere og på hjemmesider.

Transportministeren siger: ”Det er et rigtig godt tiltag med plastikkort, foldere og information på hjemmesider, men det kan være en vanskelig opgave for folk at huske den slags info, selvom de har fået den. Derfor er det meget vigtigt, at der hele tiden følges op på, om tiltagene virker efter hensigten.”

Stig Langvad er helt enig, og han opfordrer også kunderne, som bruger den individuelle handicapkørsel til at melde sig på banen.

”Det er vigtigt, at den individuelle handicapkørsels brugere fortæller, hvis de oplever problemer, som handicaporganisationerne kan tage op med myndighederne. DH følger løbende op på dette gennem vores politiske arbejde, for vi er meget opmærksomme på, at det er en frygtelig oplevelse at blive glemt,” siger Stig Langvad.

Sådan gør du, hvis vognen er forsinket:

• Movia: Kontakt driftsvagt (24 timer i døgnet) - 70 26 27 27
  • Fynbus: Kontakt bestillings-central (07.00-23.00) - 63 11 22 55
  • Sydtrafik: Kontakt Sydtrafik (24 timer i døgnet) - 76 608 608
  • Midttrafik: Kontakt Midttrafik (08.00-23.00) - 87 40 83 00
  • Nordjyllands Trafikselskab: Kontakt NT (07.00-23.00) - 98 10 15 55
  • BAT (Bornholm): Kontakt driftsvagt (Falck) (24 timer i døgnet) - 56 95 91 91
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.