Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Hvilken type medicinsk ­cannabis findes der – og hvor kan den fås?
d. 8 maj 2014

I forhold til sclerose findes der to brugte typer godkendt medicin på markedet med aktive stoffer fra cannabis.

Den ene er tabletten Marinol, som indeholder kunstigt fremstillet THC, og som virker mod smerter. Marinol er ikke markedsført i Danmark, men ens læge kan søge om en særlig udleveringstilladelse hos Sundhedsstyrelsen, hvorefter man kan få det på apoteket. Den anden medicin er mundhulesprayen Sativex mod spasmer. Sativex er baseret på et ekstrakt fra cannabisplanten. Det er godkendt til markedsføring i hele Europa og indeholder THC og CBD i forholdet 1:1.

I Holland har staten de sidste ti år stået for produktion og salg af cannabis til medicinsk brug. Staten har licenseret et firma til at dyrke cannabis under kontrollerede former, og firmaet tilbyder nu fire produkter med forskelligt THC/CBD-indhold. Holland eksporterer produkterne til blandt andet Italien, Tyskland og Finland. I skrivende stund har Sundhedsstyrelsen modtaget én ansøgning om tilladelse til udlevering af Bedrocan, som et af de hollandske produkter hedder.

Det firma, der producerer de ­hollandske produkter, har nu også oprettet en afdeling i Canada, og fra februar i år er virksomheden begyndt at producere medicinsk cannabis til canadiere, der får en recept af deres læge.

I Israel igangsatte staten allerede i 1990’erne et særligt medicinsk cannabisprogram. Der er i øjeblikket otte producenter, der dyrker cannabis under kontrollerede forhold. I Israel forskes der meget i medicinsk cannabis, og her laves der i øjeblikket forsøg med cannabis, der næsten ikke indeholder THC, men kun CBD, for at se, om man kan få gavn af CBD’s gode egenskaber uden ruseffekten fra THC. Lignende forsøg er i gang i USA.

I USA har 20 stater og Washing­ton DC gjort det lovligt at bruge cannabis til medicinsk brug. Cannabis udskrives ikke på recept, da de amerikanske lægemiddelmyndigheder ikke fra centralt hold har godkendt cannabis som lægemiddel, så lægerne anbefaler i stedet cannabis til de patienter, de mener vil have gavn af det. Cannabis kan så købes i forskellige forretninger, hvor alskens produkter med cannabis i udbydes.