Støt os i kampen

Støt os
Hvad er værdigt?
d. 24 august 2015

I seneste udgave af "Lev med SCLEROSE" satte vi fokus på værdighed. Læs artiklerne på hjemmesiden i de kommende dage...

Af Christian L. Bardenfleth, formand for Scleroseforeningen

Hvis et menneske anses for uværdigt af sig selv eller de pårørende, fordi det på grund af sygdom intet kan, så er vi blevet umenneskelige. Ordene er folkekirkepræst Kristian Bøckers og stammer fra et debatindlæg bragt i Kristeligt Dagblad.

Det kan føles urimeligt og forfærdeligt at have fået en alvorlig sygdom, men det er ikke uværdigt, heller ikke når følgerne bliver invaliderende, argumenterer han med udgangspunkt i sin egen fars sygdom. Han er dermed helt i tråd med den menneskeretlige idé om  værdighed, der fastslår, at alle mennesker, uanset deres livsvilkår, handicap eller evner, har krav på respekt for deres iboende menneskelige værdighed. Sådan! Vi kunne ikke være mere enige i Scleroseforeningen.

Det er ikke afhængighed af andres hjælp, der er uværdigt. Det er mangel på hjælp.

I denne udgave af »Lev med SCLEROSE« sætter vi begrebet værdighed under lup. Det sker blandt andet på foranledning af en af Scleroseforeningens psykologer. Han oplever sammen med sine psykologkolleger, at spørgsmålet om værdighed ligger mange af vores medlemmer, som benytter sig af foreningens psykologtilbud, stærkt på sinde.

Læs interviewet med ham og bliv klogere på, hvad værdighed er, og hvordan vi genvinder den, når den trues indefra af de tanker, vi gør os om os selv. Og glæd dig ikke mindst til at møde to inspirerende kvinder med sclerose, der fortæller om deres syn på værdighed.