Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Hvad betyder det, at have andre diagnoser udover sclerose?

Det er ikke ualmindeligt at lide af flere sygdomme på én gang, og forskere på Rigshospitalet undersøger nu, hvad det betyde som sclerosepatient

Forskningsstøtte 2014: Co-morbiditet hedder det, når man har flere diagnoser på samme tid. Hvilket ikke er ualmindeligt. Derfor er der de senere år blevet mere og mere interesse for, hvad co-morbiditet egentlig kan betyde, når man har sclerose som sin primære diagnose.

”Vi ved faktisk ikke, hvordan forskellige behandlinger virker på de mennesker med sclerose, der lider af forskellige co-morbiditeter, for hvis man lider af flere sygdomme, kan man ikke deltage i kliniske forsøg. Derfor kan det godt være, at behandlingerne ikke fungerer optimalt, fordi nogle af de andre sygdomme kan have en negativ indvirkning,” siger Per Soelberg, professor på Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet, der er tovholder på et projekt, som har fået 624.000 kroner i støtte af Scleroseforeningen til at undersøge betydningen af co-morbiditet for både modtagelighed og forløb af sclerose.

Bedre behandling

Projektet baseres på registerdata fra Det Danske Scleroseregister og Sclerosebehandlingsregistret. Herfra tager man alle sclerosepatienter, der har haft sygdomsdebut mellem 1995 og 2004 eller mellem 1980 og 1989. Sclerosepatienter med co-morbiditet sammenlignes med patienter med sclerose som eneste sygdom. Dermed kan forskerne se betydningen af forskellige sekundære sygdomme på debutalder for sclerose, diagnosetidspunkt, attakhyppighed og sygdomsudvikling. Forskerne vil også se på, hvordan co-morbiditet påvirker indkomst, førtidspensionering og stabilitet af parforhold.

”Det er blevet mere og mere klart, at co-morbiditet spiller en betydelig rolle for den måde sclerose manifesterer sig på, ligesom det betyder noget for patienternes livskvalitet og også kan betyde noget for deres behandlingsmuligheder. Derfor er det vigtigt med en større viden om co-morbiditets indflydelse på funktionsniveauet, for det vil øge vores mulighed for en mere individualiseret behandling,” siger Per Soelberg Sørensen og påpeger, at et bedre kendskab til co-morbiditet dermed også har en samfundsøkonomisk interesse, fordi det kan føre til bedre patientpleje, når man ved, hvordan folk behandles mest optimalt.

Forskningsstøtte 2014: I en artikelserie hen over juli og august uddyber vi de forskningsprojekter, der har fået støtte af Scleroseforeningen i 2014 hver tirsdag og fredag. Beskrivelsen af det første projekt blev bragt 7. juli.