Halvårsstatus på CCSVI-forsøg

5. august 2011
De syv CCSVI-forskningsprojekter, der sidste år fik 15 millioner fra scleroseforeningerne i USA og Canada, har nu kørt et år
Thumbnail

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Der foreligger dog endnu ikke nogen konkrete resultater fra de syv forskningsforsøg, der blev skudt i gang 1. juli sidste år, men i den seneste stausrapport, der blev offentliggjort 14. juli 2011, kan man læse, at de fleste forsøg kører som planlagt og er godt i gang
Forskerne, der har fået del i forskningspuljen på 15 millioner kroner, der blev specielt øremærket til CCSVI-forsøg, har forpligtet sig til at give en statusrapport hvert sjette måned.

Ingen operationer
I ingen af forsøgene er man decideret gået i gang med at operere sclerosepatienter for CCSVI. Alle forsøgene handler om at skabe klarhed over, hvor hyppigt CCSVI forekommer hos sclerosepatienter i forhold til resten af befolkningen, og hvilken scanningsmetode, der er mest optimal for at fastslå, om man lider af CCSVI eller ej.

Resultater helt til sidst
486 personer er allerede blevet scannet med forskellige metoder. Også med den ultralydsscanningsmetode, som den italienske læge Paolo Zamboni, der har lanceret CCSVI-teorien, benytter sig af. Ingen af forskningsgrupperne kan dog endnu sige noget om scanningsresultaterne fordi, der er tale om blindede forsøg, hvor de, der udfører scanningerne ikke ved, om de scanner sclerosepatienter eller raske kontroller. Derfor kan resultaterne først offentliggøres, når forsøgene er helt færdige.

Rådgiver til forsøg med operationer
Eksperter fra hvert forskningshold er medlem af den ekspertgruppe, der rådgiver Det Canadiske Institut for Sundhedsforskning. Og på instituttets anbefaling bestemte den canadiske regering først på sommeren at afsætte penge til et forsøg, hvor man vil operere et antal sclerosepatienter for CCSVI for at undersøge effekten af operationen. Man arbejder på at forsøget kan gå i gang næste år.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.