Støt os i kampen

Støt os
Hæder til sclerosefilm
d. 28 september 2011

Lettisk filmproducent har lavet dokumentarfilm om Slutspil og de fire personer med sclerose, der opfører stykket

For nogle år siden mødtes fire mennesker med sclerose på Sclerosehospitalet i Haslev. De var interesseret i teater, og det endte med, at de iscenesatte og begyndte at optræde med Samuel Becketts skuespil Slutspil.

Mødtes i Tyskland

Det er blevet til mange forestillinger, siden Niels-Christian Bredholt, Jakob Vejleskov, Charlotte Ellehøj og Martin Borre havde premiere på deres udgave af Slutspil i 2008. De blev også inviteret til en international festival for kunst og handicap i Lingen i Tyskland. Her mødte de filmproducenten Liga Gaisa fra Letland, og hun blev så begejstret for de fire danskere, at hun besluttede at lave en dokumentarfilm om dem og deres Slutspil.

Filmhold i hælene

Gennem tre-fire år har holdet bag dokumentarfilmen fulgt danskerne – og ofte i deres hverdag i Danmark. Det er der nu kommet en times dokumentarfilm ud af. ”Den handler om os fire og vores arbejde med Slutspil. Selv om den drejer sig om mennesker og sygdom, synes jeg, det er blevet en dejlig livsbekræftende dokumentarfilm,” siger Charlotte Ellehøj.

Kåret til bedste film

Filmen er blevet godt modtaget, og i sidste uge vandt den så prisen som bedste dokumentarfilm ved en stor festival for dokumentarfilm i Riga.

Holdet bag Slutspil håber på at, en af de landsdækkende danske tv-kanaler vil vise filmen.