Gå til hovedindhold

Gulerodsmos

8. oktober 2014
Kort fortalt
Denne gulerosmos er let og frisk og passer perfekt til fx fisk eller kylling. Når du først har lavet den én gang, bliver den hurtigt dit “favorit-tilbehør”. Gulerødder indeholder A-vitamin, som er godt for din hud og beskytter den mod solens stråler.
Thumbnail


Fotos og opskrift af Kasper Vestergaard


 

Ingredienser:

200 g gulerødder

1 spsk hørfrøolie (eller olivenolie)

1 spsk øko mayonnaise

1/2 citron + revet skal derfra

1 håndfuld ristede valnødder eller græskarkerner

Salt og peber

Krydderurter til pynt. Basilikum eller citronmelisse.

 

Fremgangsmåde:

• Vask gulerødderne godt og skær dem i mindre stykker ca. 3 cm lange. 

• 
Kom gulerødderne i en gryde og dæk dem med vand. Bring vandet i kog og kog gulerødderne møre i omkring 15 min. Skyld dem i koldt vand og lad dem køle. 

• Rist nødderne eller kernerne på en pande et par minutter, til de bliver let gyldne. 

• 
Kom de afkølede gulerødder i en blender eller minihakker sammen med hørfrøolien og blend det til en grov mos. Kom mosen i en skål og rør mayonnaise, salt, peber og halvdelen af nødderne, i. Riv også citronskallen og pres den halve cirtron med i skålen. Rør det hele godt sammen med en ske og smag til lidt af gangen med salt og peber. Pynt med resten af nødderne og basilikum eller citronmelisse.

 

Velbekomme!

 

Opskriften bringes i samarbejde med MS, KOST & LIVSSTIL

Se mere på bøgernes hjemmeside her eller på Facebook her. 

Kogebøgerne kan købes i Scleroseforeningens webshop her.

 

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.