Støt os i kampen

Støt os
Godt at DH siger fra
d. 6 juni 2011

Scleroseforeningens direktør bakker op om den markante protest mod den kommunale retorik

”Jeg synes, det er befriende, at Danske Handicaporganisationer nu har lagt fløjlshandskerne og siger tingene meget direkte. Den måde omverdenen – og ikke mindst kommunerne – er begyndt at tale om handicappede mennesker på, hører ingen steder hjemme. Det er uværdigt for det danske velfærdssamfund.”

Mette Bryde Lind – direktør i Scleroseforeningen – er glad for den markante tilslutning, der var til stormødet i onsdag med overskriften ”Stop hetzen”. Hun peger på, at det nyeste eksempel fra Randers, som blev omtalt i DRs nyheder søndag understreger behovet for, at de, der arbejder med og for mennesker med handicap, nu siger stop.  I Randers kommune skriver man således i sine budgetbemærkninger, at budgettet kun hænger sammen, hvis der sker de forventede dødsfald blandt psykisk syge og mennesker med handicap.

Aldrig oplevet før

”Jeg har selv arbejdet i kommunernes sociale område i en årrække og har aldrig før oplevet enkeltgrupper hængt ud på denne måde.  Randers-eksemplet er endnu en brik til billedet af mennesker med handicap som den gruppe, der er skyld i kommunernes økonomiske problemer.

Hvad nu hvis Randers-borgmesteren brækker benet eller får en hjerneblødning og skal have sygeorlov. Så skal viceborgmesteren have ekstra løn. Det går også ud over budgettet, men det skriver man naturligvis ikke noget om.

Der er virkelig behov for, at der nu sættes en stopper for den facon, der bruges over for en af samfundets svageste grupper,” siger direktør Mette Bryde Lind.