Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Glade rytmer og zumba til åbning i Haslev
d. 2 december 2011

Vi rakte mod stjernerne, og vi fik den sal, vi ønskede os, sagde Ida Rostgaard, rehabiliteringleder, i åbningstalen

Glade rytmer og dans til den officielle åbning af den nye træningshal på Scerosehospital Haslev.

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Se en video med Brita Løvendahls åbningstale her

Sclerosehospitalet i Haslev har fået en ny træningssal. Det blev fejret ved en official indvielse torsdag den 1. december 2011. Salen er blevet til takket være en bevilling fra Folketinget og Scleroseforeningen, som tilsamen har financeret de 3,89 millioner, som salen har kostet. Samtidig indviede man to specialbyggede værelser, så man i fremtiden kan tage imod overvægtige patienter på Sclerosehospitalet.

Håb om meget glæde
"Jeg håber, at den nye sal vil komme til at bringe meget glæde i fremtiden," sagde Preben Nielsen, som er informatør i Scleroseforeningen og på dagen havde fået den store ære at klippe den røde snor til de nye træningsfaciliteter.

Den nye sal betyder, at man i fremtiden kan tage dobbelt så mange patienter med på blandt andet bokseholdene og at de patienter, som har lyst, kan være med på danse - og bevægelsesholdene, fortæller Ida Rostgaard. Fremover kan man tilbyde nye træningshold i Haslev. Blandt andet thai-chi.

Der blev budt på fancy pindemadder og mousserende rød saftevand til receptionen.

Vi rakte mod stjernerne
Brita Løvendahl, direktør for Sclerosehospitalerne, takkede de engagerede medarbejdere på Sclerosehospital Haslev, som har tilegnet sig nye kompetencer, så hospitalet i fremtiden kan behandle svært overvægtige patienter med de problematikker, som knytter sig til deres overvægt, i åbningstalen. Hun takkede også arkitekt og håndværkerne, som har leveret byggearbejde i høj kvalitet og til tiden.

Brita Løvendahl takkede de engagerede medarbejdere i åbningstalen.

"Vi rakte mod stjernerne, og fik den sal, som vi havde ønsket os," sagde Ida Rostgaard, rehabliteringsleder, og takkede Brita Løvendahl for, at hun har banket på nok døre til, at financeringen af byggeriet er kommet  på plads.

Nu står jeg selv
En af patienterne på Sclerosehospitalet er Jette Kragh Kruse, som fortæller, at hun allerede har haft meget glæde af den nye hal, hvor han har gået til thai-chi.

"Jeg startede med at sidde på en stol, så stod jeg bag stolen, og  i formiddags kunne jeg stå selvstændigt for første gang. Det var meget rørende," siger Jette Kragh Kruse, som vil holde fast i de gode motionsvaner, når hun kommer hjem.

Glade rytmer og dans
Et hold af zumbadansere kastede glans over indvielsen med 200 balloner, vrikkende hofter, høje råb og glade salsarytmer. Og danserne stod godt fast  på det nye gulv.

"Gulvene er under behandling, så de ikke længere er glatte, hvad linolium altid er i starten," fortalte serviceleder, Janne Wenzel.

Den nye træningshal ligger, så de store vinduer åbner op for massere af dagslys og samtidig kan man kigge ud på de udendørs træningsfaciliteter.

Dørene og vinduerne vender, så man kan se lige ud til de udendørs træningsfaciliteter, fortæller Ida Rostgaard, rehabliteringsleder.

Nye værelser til overvægtige
De to nye værelser i Haslev er designet specielt, så mennesker der er overvægtige, kan blive indkvateret med fokus på deres specielle problematikker. Der er bedre plads på værelserne, som har møbler og interiør, der er designet mere robust end tidligere. Personalet er på samme tid blevet uddannet, så de kan håndtere de specielle problematikker, der knytter sig til at være overvægtig.

De nye værelser er bygget ekstra robust. Her demonstrerer Ida Rostgaard, at også håndvasken kan holde til lidt af hvert.