Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Gilenya virker ikke til mennesker med primær progressiv sclerose

Sclerosetabletten Gilenya har ikke bedre effekt end placebotabletter på mennesker med primær progressiv sclerose, viser et nyt studie

”Vi forstår, at denne nyhed er meget skuffende for dem, der er berørt af primær progressiv sclerose”
Sådan lyder det i dag i en pressemeddelelse fra medicinalselskabet Novartis, som må skuffe med, at det største kliniske forsøg til dato, der involverer mennesker med primær progressiv sclerose desværre ikke viser effekt.

Testet i 18 lande

Novartis har testet deres sclerosetablet Gilenya på 970 patienter mellem 25 og 69 år med primær progressiv sclerose. 148 sclerosecentre i 18 lande har deltaget i forsøget, herunder også i Danmark, og patienterne blev behandlet i mindst tre år med enten Gilenya eller en placebo-tablet.

Ingen bedring

Målet for om tabletten virkede var, at den skulle bremse udviklingen af sygdommen i løbet af en tre måneders periode. Det blev målt på patienternes indplacering på EDDS-skalaen, som er et mål for, hvor alvorlige ens symptomer og handicapgrad er. Patienterne blev også testet i forhold til, hvor hurtigt de kunne gå 7,62 meter og i forhold til den såkaldte 9-hole PEG Test, hvor man måler finmotorik i forhold til at sætte ni små træpinde ned i huller og fjerne dem igen på tid. Men alt i alt så lægerne altså ingen bedring hos patienterne ved brug af Gilenya

Forskellige sygdomsmekanismer?

Teorien var, at eftersom man ved, at Fingolimod, som er det aktive stof i Gilenya, hos mennesker med attakvis sclerose går ind i centralnervesystem og påvirker celler, der forårsager ravage, så ville tabletten måske også virke på mennesker med primær progressiv sclerose. Da det nu har vist sig ikke at være tilfældet, får det medicinalselskabet til at spekulere i, at der ikke er tale om samme sygdomsmekanisme ved attakvis sclerose og primær progressiv sclerose.

Andenvalgs behandling

Gilenya er godkendt til mennesker med attakvis sclerose som en såkaldt andenlinjebehandling, det vil sige en behandling man kan blive tilbudt, hvis man har særlig aggresivt sygdomsforløb, eller hvis førstevalgsbehandlingerne ikke har ordentlig effekt.