Støt os i kampen

Støt os
Gilenya-patient har fået konstateret PML
d. 16 april 2012

Der er konstateret PML hos en udenlandsk sclerosepatient, der i behandling med sclerosetabletten Gilenya. Patienten har dog tidligere fået Tysabri i tre et halvt år

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

En sclerosepatient i udlandet, der har fået ordineret den nyeste sclerosemedicin Gilenya, har nu fået konstateret PML efter cirka fire ugers behandling. Det er første gang, at den alvorlige hjernebetændelse, der indtil nu kun har været associeret med medicinen Tysabri, konstateres hos en Gilenya-patient.

JC-virus positiv
Den pågældende patient har da også inden vedkommende kom i Gilenyabehandling, været behandlet med Tysabri. Patienten var desuden såkaldt JC-virus positiv. JC-virus er en virus cirka halvdelen af os har i kroppen uden at vide det, og virussen er en forudsætning, for at man i sjældne tilfælde kan udvikle PML, når man er i Tysabribehandling.

For kort pause
Man anbefaler, at være forsigtig med at behandle patienter, der er JC-virus positive, med Tysabri i længere end to år, men det er først for nylig blevet muligt at teste for JC-virus, og den pågældende patient havde været i Tysabribehandling i tre et halvt år. Da patienten fik et alvorligt attak under sin Tysabribehandling blev det bestemt at skifte vedkommende over på Gilenya, men der blev kun holdt en pause på seks uger, hvor anbefalingen er tolv uger. Der blev heller ikke foretaget en MR-scanning af patienten inden skiftet, hvilket ellers også anbefales.

Intet udelukkes
Novartis, der markedsfører Gilenya, har ikke udsendt en officiel pressemeddelelse i forbindelse med hændelsen men har ifølge den irske avis The Irish Times udtalt, at ”den nuværende vurdering er, at det er mest sandsynligt, at Tysabri er det stof, der hænger sammen med dette tilfælde af PML. Dog kan det ikke udelukkes, at Gilenya også kan spille ind.”
Der har ikke tidligere været rapporteret om PML hos patienter i behandling med Gilenya.

Meget lidt sandsynligt
Overlæge Finn Sellebjerg fra Rigshospitalet, der er forskningsformand for Scleroseforeningens forskningsudvalg, anser det for meget lidt sandsynligt, at patientens PML skyldes Gilenya-behandlingen.
"Ud fra de oplysninger, der foreligger, er det nærmest sikkert, at PML-sygdommen kan tilskrives Tysabri og ikke den efterfølgende behandling med Gilenya. PML er en sygdom, der udvikler sig over mange måneder, derfor må man tro, at sygdommen har rod tilbage i Tysabribehandlingen," siger Finn Sellebjerg.

Under særlig granskning
Gilenya er i øjeblikket under en særlig granskning af de europæiske lægemiddelmyndigheder, fordi en patient døde sidste år i november mindre end 24 timer efter vedkommende havde fået sin første behandling. Gilenya kan give unormal langsom hjerterytme første gang tabletten tages, og lægemiddelmyndighederne kigger nu på, om det kan være det, som har forårsaget dødsfaldet. Resultatet af den granskning ventes 20. april, altså på fredag.