Gilenya og Tysabri på plads i alle regioner

22. december 2011
Alle de nye behandlingssteder, der har fået lov, at behandle med andetvalgspræparater er her ved årsskiftet klar til at gå i gang

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Sundhedsstyrelsen gav allerede i sommer lov til at andetvalgspræparater til behandling af sclerose måtte gives på flere behandlingssteder, men det er først nu, at det reelt er muligt, at få præparaterne på alle stederne.

Fire nye behandlingssteder
Tidligere var det sådan, at medicinen Tysabri, der er en såkaldt andenvalgsbehandling, det vil sige en behandling, man tyr til, hvis andre midler ikke virker effektivt nok, kun måtte gives på Rigshospitalet, Odense universitetshospital, Århus Sygehus og Aalborg Sygehus. I sommer udvidede Sundhedsstyrelsen imidlertid til, at Glostrup Hospital, Roskilde Sygehus og Sønderborg Sygehus også måtte udskrive både Tysabri og den ny tilkomne sclerosetablet Gilenya, og siden er Regionshospitalet Holstebro også kommet til.

Praktik på plads
Det har imidlertid taget noget tid, før det i praksis har kunnet lade sig gøre. Dels fordi økonomien i regionerne har skullet falde på plads, men også fordi, de fysiske rammer på afdelingerne og har skullet falde på plads og personalet være klar til at gå i gang. Men alt det ser der ud til at være tjek på nu.

Senest lige efter nytår
En rundringning Scleroseforeningen har foretaget til samtlige behandlingssteder viser, at de sidste kommer i gang umiddelbart efter nytår. Sønderborg Sygehus har været i gang noget tid med både Gilenya og Tysabri, mens man på Glostrup Hospital er gået i gang med Gilenya-patienter, og starter de første Tysabri-patienter op lige efter nytår. Det samme gælder i Holstebro og Roskilde, hvor man begge steder har sat de første Gilenya-patienter i gang her lige inden jul, og sætter Tysabri-patienter i gang umiddelbart efter nytår.

Tag kontakt hvis der er
Skulle der mod forventning være patienter, der får at vide, at de ikke kan komme i behandling med et af andenvalgspræparaterne, selvom de er berettiget til det, fordi de ikke kan komme til på det behandlingssted, hvor de hører til, og der heller ikke er plads andre steder, hører Scleroseforeningen meget gerne om det. Skriv i så fald til: red@scleroseforeningen.dk

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.