Frivilligt arbejde skal gå begge veje

6. maj 2011
Orla Andreasen fra Grenå er månedens frivillige
Thumbnail

Politimanden Orla, og hans kone sygeplejersken Mona, blev introduceret til arbejdet som rejsefrivillige for Scleroseforeningen for 22 år siden, da de var til en fest på Fyn. Siden er det blevet til 28 rejser som hjælper og sygeplejerske.

Af Mathilde Louise Brejner

Orla Andreasen og hans kone Mona sad i bilen på vej hjem fra en fest på Fyn, da snakken faldt på aftenens begivenheder. Orla spurgte sin kone, hvad hun havde oplevet, og så nævnte Mona, at hun havde talt med én som havde rejst som feriefrivillig for Scleroseforeningen. Orla havde talt med ægtefællen til Monas bordmand, som ligeledes havde rejst som hjælper for Scleroseforeningen.

En vaskeægte ilddåb
Både Orla og Mona syntes, at det lød spændende at være rejsehjælper, så mandag morgen ringede de til Nina Guldager og spurgte, om der var brug for frivillige hænder. Svaret var, at det var der ikke lige i øjeblikket, men allerede om torsdagen ringede telefonen, og Orla blev spurgt, om han ikke kunne springe til som hjælper på et ferieophold i Dronningens Ferieby. En af de faste hjælpere havde fået hold i ryggen. En rygsæk fuld og en lille køretur senere kunne Orla tage springet, og kaste sig ind i opgaven som handicaphjælper for første gang.

Børste tænder og bade
Orla kan huske, at den første gang han skulle hjælpe et menneske med sclerose med at børste tænder og komme i bad, synes han, at det var lidt grænseoverskridende, men hurtigt blev det vane, og nu er det ikke noget han tænker over længere.

”Jeg kan huske en meget sød kvinde, som gerne ville gøre noget ekstra ud af sig selv. Derfor skulle jeg hjælpe hende med at få læbestift på. Det er altså noget, der er lidt akavet for en mand,” siger Orla, mens han griner.

Venner for livet
Orla fortæller, at han som hjælper på ferierejser til blandt andet Cypern og Rhodos, har fået venner for livet. Når man først har hjulpet et menneske op af sengen, i bad og op i kørestolen, så er man ude over at tale om floskler og tomgangsnak, siger Orla. Man kommer ind på mennesker, når man rejser som hjælper, fortæller Orla, som siger:

”Det er skide skægt at rejse som hjælper. Det giver os så meget tilbage.”

Frivilligt arbejde giver overskud på glædeskontoen
En overgang var Mona og Orla rejseledere. Det var lysten, som drev værket, og så lærer man sig det organisatoriske, siger Orla. Han fortæller eksempelvis, at den dag i dag, tager han ikke enhver rejsesælgers ord for gode varer. Han vil gerne selv se, at dørene rent faktisk er brede nok til, at en kørestol kan passere, og at tilgængeligheden i øvrigt er god. Orla har nemlig oplevet, at måtte skrue ringe af kørestolshjul for at få kørestolen igennem døren, men som han siger:

”Når vi er af sted på ferierejser, har vi ikke en masse udstyr med. Vi har hinanden, og så må vi bare klare os. Vi finder altid en løsning på udfordringer.”

22 års erfaring i rygsækken
Når Orla i juni måned rejser af sted som hjælper, er det, det 22. år han pakker rygsækken. Han siger selv, at det ikke har krævet andet af ham end lysten.

”Min kone og jeg har fået en masse ud af det. Vi har fået oplevelser af en helt anden type, end dem man får, når man tager på en charterrejse,” siger Orla. Han fremhæver samtidig, at frivilligt arbejde skal give noget begge veje, for ellers holder man hurtigt op.

Solen skinner på din ryg
Nu er Orla jo efterhånden en meget erfaren rejsehjælper og frivillig, så derfor synes vi, det var oplagt, at spørge ham om, hvilket råd han vil give til andre, der overvejer at blive rejsefrivillige?:

”Spring ud i det. Det er ikke farligt. Når du rejser, skinner solen jo også på din ryg, når du går tur med én i kørestol, eller hjælper en ud i middelhavet, så han kan få en svømmetur.” Siger Orla.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.